efter vita prick...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sarto
    • November 2010
    • 20

    efter vita prick...?

    Kom hem efter någon veckas resa. Akvariet hade blivit knallgrönt, och fiskarna (skalarer och diskus) fulla av vita prickar, dom flesta simmade på rygg... :-(
    Har nu städat ur tanken, sköjlt gruset, men:
    Vad göra med pumpar? Måste man byta ut allt filtermaterial (två st eheim biopower med små kulor i) eller räcker det att skölja igenom? Vågar man använda igen?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det räcker att skölja rent filtermediat, men ta reda på vad som verkligen har hänt först. Är det vita prick som så snabbt hunnit döda fisken har de troligen varit sjuka innan du åkte, annars är det troligen något annat som hänt.
    Du bör även medicinera karet fullt ut mot sjukdomen, annars finns det risk att det kommer tillbaka plus att du måste betsckna karet som nystartat igen...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • sarto
      • November 2010
      • 20

      #3
      Tack för råd ang filtret.
      Menar du medicinera även när jag startar om? För jag har ju inga firrar kvar, tanken är tom och 'ren'. Nystart blir det ju verkligen hur jag än gör...

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ok, jag trodde där var någon fisk kvar...
        Låt karet gå tomt någon vecka före du släpper i inkörsfiskarna, så vita pricken får gå igenom alla sina stadier utan fisk som riskerar att bli sjuka.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • sarto
          • November 2010
          • 20

          #5
          Tack!!

          Kommentar

          Arbetssätt...