Hjelp! Hva er dette??!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lofot-jente
    • April 2011
    • 7

    Hjelp! Hva er dette??!

    Jeg finner ikke svar på dette i Norge, og håper at dere kan hjelpe meg

    Jeg kjøpte 10 stk Svart Neon (Hyphessobrycon herbertaxelrodi) for en stund siden. Noen av dem hadde en gul flekk/ merke øverst inni ryggen. Etter kort tid ble flekken/ merket til en kul/ cyste på fisken. Noen fisker hadde opptil 3- 4 cyster. Jeg avlivet den ene fisken, og kuttet i cysten. Da kom det ut noe jeg først mente var et egg, men det var mere som en larve. Tror dette må være en parasitt.
    Har dere erfaring med dette??

    Jeg avlivet alle Svart Neon. Men jeg er redd allikevel, ikke minst fordi en av Svart Neon ble spist av en panserål/ øreål..

    Jeg har bilde av fiskene, men vet ikke om de kan legges ved her (?).

    Mvh Marianne, lofot-jente
    Senast redigerad av lofot-jente; 01 April 2011, 20:38.
  • Guldancistrus
    • January 2011
    • 261

    #2
    Lite bildhjälp: http://www.zoopet.com/forum/showthre...2&daysprune=45
    Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      Det virker som om du har fått en form av makk involdsorm på fiskene dine ...Jeg har hört snakk om makk som kommer ut fra analåpningen, men jeg vet ikke om samme makk ...eller en annen....kan vekse på ryggen deres....Bilde skulle hjelpe mye tror jeg nok.....

      Ettersom jeg ikke vet hva det er for noe, så vet jeg jo heller ikke om det kan smitte, men risken er vel ganske stor, att ...ikke bare öreålen...men også de andre kan väre smittet av samme parasitt.... Hold öynene på de andre fiskene, og som sagt, legg gjerne opp ett bilde, så vi kanskje kan hjelpe deg bedre....
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • lofot-jente
        • April 2011
        • 7

        #4
        Takk Ciklidtok for svar. Jeg har trålet internett etter svar, men finner det ikke. Jeg får ikke lagt ut bilder, men bildet viser kun fisker med gule cyster. Butikk og forhandler finner ikke ut hva dette er. Ifra nordisk fisk kjennes jo parasitter som gjemmes i leveren og/ eller "lagres" i kjøttet til fisken, men at parasitt skal komme til en cyste i ryggen er ikke kjent (for meg).

        Kommentar

        • squamata
          • September 2006
          • 144

          #5
          Vet inte vad det är men,,,
          När jag jobbade i zoobutik var svarta neon de ända fiskarna som fick dessa cystor i ryggen.
          Har aldrig sett det på nån annan firre.

          Kommentar

          • ciklidtok
            • March 2005
            • 1466

            #6
            Ursprungligen postat av lofot-jente
            Takk Ciklidtok for svar. Jeg har trålet internett etter svar, men finner det ikke. Jeg får ikke lagt ut bilder, men bildet viser kun fisker med gule cyster. Butikk og forhandler finner ikke ut hva dette er. Ifra nordisk fisk kjennes jo parasitter som gjemmes i leveren og/ eller "lagres" i kjøttet til fisken, men at parasitt skal komme til en cyste i ryggen er ikke kjent (for meg).
            Jeg har hört mej for, men det er ingen jeg har snakket med som vet vad dette kan väre...Det höres veldig rart ut må jeg sie....
            720L SA-/CA. Övriga
            375L Biotop, skalarer
            275L Malawi
            240L Blandat


            Kommentar

            • >Valkyria<
              • March 2011
              • 8

              #7
              fyfan va äckligt det låter

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Det är ganska vanligt att bandmaskar har ett larvstadium som encysterar sig i köttet eller under huden hos fisk. Normalt sett kan såna arter inte sprida sig i akvarium, eftersom deras livscykel kräver att fisken blir uppäten av en fågel eller ett däggdjur (t.ex. en säl) där masken blir fullvuxen och lägger sina ägg, som blir uppätna av hoppkräftor, som äts av en ny fisk, och cykeln sluts.

                Det finns också nematoder och kräftdjur som kan bilda cystor under huden på fisk.

                Jag känner inte till att nån av de här spridit sig i akvarium, men personligen tror jag att jag skulle avliva fiskar jag såg med såna infektioner för att vara på säkra sidan.

                Det skulle hjälpa om du kunde länka till bilder.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • lofot-jente
                  • April 2011
                  • 7

                  #9
                  Hei igjen! Jeg får kanskje hjelp til å legge ut bilder (takk Ida!!!).
                  Når jeg hadde avlivet fisken og kuttet opp cysten, var det 1 ...ting inni. Ikke som en makk (tynn og lang), men tykkere/ tjukkere med en tynnere ende. Ble veldig forundret, for jeg har jo sett (bilde av) innvoldsorm, sett orm i torsk osv.. Dette lignet ikke på disse.
                  Håper dere forstår hva jeg skriver Hvis ikke så bare si ifra
                  Mvh Marianne..

                  Kommentar

                  • lofot-jente
                    • April 2011
                    • 7

                    #10
                    Hei squamata
                    Har du mulighet til å spørre zoobutiken om de vet hva disse cystene er?

                    Takk for at du ga meg svar!
                    Mvh Marianne "lofot-jente"

                    Kommentar

                    • lofot-jente
                      • April 2011
                      • 7

                      #11
                      Jeg avlivet alle mine Svart Neon innen cysten ble moden. Angrer litt på at jeg ikke satte en fisk i karantene for å se hva som ville hende. Men det som dyreplageri. Var innom zoo-butikken, og de har samme provlemet på sine Svart Neon (er i karantene). Spent å høre fra dem hva som skjer når cysten "sprekker".. Også spent på om de fisk som var i samme akvarium ble smittet hos dem (pakistanbotia)..

                      Kommentar

                      • ciklidtok
                        • March 2005
                        • 1466

                        #12
                        NBu har jag fått lite bilder av Lofot-jente, jeg legger ut dem här så det kanske kan bli lättare att se vad det är. Tyvärr så blev det en dålig bildskärpa, eftersom jag försökte zooma och ringa in just cystorna/tumörena.

                        Ni kan ju titta på bilerna, nån kanske kan ha en ide om vad det kan vara...

                        Klicka på bilden för större version

Namn: svart neo1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 19,4 KB
ID: 2132724 Klicka på bilden för större version

Namn: svart neon2.JPG
Visningar: 1
Storlek: 120,4 KB
ID: 2132725
                        720L SA-/CA. Övriga
                        375L Biotop, skalarer
                        275L Malawi
                        240L Blandat


                        Kommentar

                        • lofot-jente
                          • April 2011
                          • 7

                          #13
                          Takk Ida!! Og til dere alle alle: Se på de store cystene! Og disse har kommet ifra de små gule merkene på fiskene på det andre bildet! Jeg var sjokkerad selv! Gul flekk-> så cyste med larve inni..

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Det går inte att säga från de bilderna vad det är, men det sannolikaste är att det var encysterade bandmaskar.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • lofot-jente
                              • April 2011
                              • 7

                              #15
                              Takker så mye for alle svar! Har ikke funnet svaret ennå, men jeg håper at en eller annen vet hva dette er.
                              Stor takk fra lofotjente, Marianne

                              Kommentar

                              Arbetssätt...