Just fått avliva min Glowligt Tetra och andra fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BlairBitch
    • March 2011
    • 13

    Just fått avliva min Glowligt Tetra och andra fiskar

    ungefär vart 3dje vecka i mitt akvarium på 100 liter så blir en fisk sjuk, de simmar först konstigt. Sen står de med kroppen rakt upp med stjärt ner och simmar fram och till baka, slutar de simma sjunker dom. munnen går i ett på dem. i slutet ligger dom med huvudet på botten på sidan och snurrar med kroppen, dom är inte uppblåsta inte bleka allt ser normalt ut...Det har varit guppy, Mollysar, pansarmal, och kampfisk som strykt med och alla beter sig likadant, en va sned i hela kroppen som om den var avbruten på mitten.
    Jag rengör var 14e dag matar varannan, 24 grader i vatten, ibland tar det flera veckor innan någon blir sjuk och bara en åt gången.
    Filter va med akvarium när jag köpte paketet, vattnet ska va bra. Jag startade mitt akvarium i Augusti och fyllt på lite fiskar då och då i början hade jag knappt inga alls. Har ca 40 st fiskar. bara små.

    Vafasen kan detta va?

    Jag lägger dem i en påse i vatten ock klipper av huvud på dem när jag avliva dem, fruktansvärt o se dom lida så när de simmar med huvud mot botten o snurrar.
    Senast redigerad av BlairBitch; 23 March 2011, 21:30.
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Jag tror vi kan utesluta smitta eftersom den i första hand drabbar en och samma art och inte hit och dit! Vad har du för filter och hur sköter du vattenbyten, vad gör du när du rengör?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • BlairBitch
      • March 2011
      • 13

      #3
      Filter är Eheim, till 100 liter. Jag slamsuger botten sen byter jag ungefär 20-25 % av vattnet, Rengör filtret i akvarievattnet som jag tömt ut. Sen fyller jag i sånt medel som tar bort clor mm.

      Kommentar

      Arbetssätt...