Malwi Golden Sjuk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fagerstrom
    • March 2011
    • 2

    Malwi Golden Sjuk?

    Nu har jag haft mitt akvarium igång i tre veckor. jag har bytt 30% två gånger.
    vattenytan kransas med hjälp av pump. jag har två pumpar en fluval4+ och en eheim (åttakantig gammal). temp mellan 26-28. ph ligger på 7.5-8 och det är ett 220liters

    nu har en av mina Golden dött och undrar vad det kan vara för en till börjar att se likadant ut. först så började den att vara inaktiv i ett hörne (2dagar) och sedan vill den inte ha mat. den andades väldigt. och rörde konstant på stjärtfenan som om den simmade fast hon stod stilla. och sedan så låg den bara på botten på sidan och var död. dock såg jag inga symtom eller andra missfärgningar

    nu är det så att en till börjar att vara ensam i ett hörn och jag är orolig att den med är "sjuk". idag när jag skulle mata så ville den inte ha mat verkade inte enns intresserad

    två bilder på den jag är orolig för.
    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Skulle tro att du fått nitrit i vattnet.

    Ös i 1 tsk salt per 100 liter och köp bakteriekultur plus ett nitrittest (kolla datumet på det). Testa och se ifall du har för högt värde, har du det, byt 30% av vattnet, i med ny bakteriekultur och lika mycket salt. Håll på så varje dag tills nitrithalten blir 0. Mata sparsamt.

    Normalt tar det omkring 40 dagar innan akvariet är i full gång och du kan sätta i mera fisk.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      hur många fiskar pytsade du i från början?

      jag skulel gjort 50% vattenbyte varje dag i en vecka.

      Kommentar

      • Fagerstrom
        • March 2011
        • 2

        #4
        Ursprungligen postat av hannesc
        hur många fiskar pytsade du i från början?

        jag skulel gjort 50% vattenbyte varje dag i en vecka.
        från början var det 5 godlen och 5 viktorizebra och nu i veckan fick jag 5 rödzebor plus en liten mal

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          då är det nog nitrit

          Kommentar

          Arbetssätt...