Nått som drabbar mina zebrafiskar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sandra87
    • March 2010
    • 79

    Nått som drabbar mina zebrafiskar.

    för någon vecka sedan upptäckte jag att en av mina zebrafiskar har som en knöl på ena sidan, hela sidan såg som svullen ut, ögat såg lite svullen ut också fisken var inte alls pigg. jag vet att den fisken var runt 2 år, så jag tänkte att det kanske hade med ålder att göra så dom andra fiskarna har lixom bitit den, så jag tog bort den för den såg riktigt dålig ut.

    Nu har det hänt samma sak med en till.
    ena sidan är uppsvullen, som en knöl på magen, fjällen står rakt ut och det ser ut som ett sår på knölen som är påväg att komma, som en rodnad just nu.

    har försökt ta bild så ni får se vad det kan vara.

    har nyligen behandlat mina glasmalar för att dom hade någon sorts svamp av nått slag, men detta är exakt samma sak som hände zebrafisken innan glasmalarna fanns i karet.

    bara zebrafiskarna som drabbas vad jag sett.

    Bild
    hoppas ni kan se, det är hela det ljusa området som är svullet.

    tog bort fisken för en stund sedan, såg inte bra ut alls =/
  • Sandra87
    • March 2010
    • 79

    #2
    Har gått igenom mina mediciner till fiskarna som jag har stående och hittade en medicin som heter Sera baktopur.

    i bruksanvisningen står det: inre bakteriella sjukdomar hos akvariefiskar, uppsvälld buk, ofta i kombination med utstående ögon extremt utstående fjäll. mm
    det stämmer in exakt på zebrafisken, vad tror ni om denna, tror ni den kommer att hjälpa?

    jag tänker såhär, jag har medicinen i handen och det är ju lika bra att köra anser jag.
    sen efter denna medicinen så ska man ha medel för nystart, eftersom denna medicin förstör alla nyttobakterier.
    vilket jag har liggandes.

    Kommentar

    • Sandra87
      • March 2010
      • 79

      #3
      en fråga till: efter 3 dagar så jag göra ett vattenbyte, men ska jag mata fiskarna under behandling?

      Kommentar

      Arbetssätt...