Guppysarna dör :(

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MammaLena
    • March 2011
    • 15

Guppysarna dör :(

Våra, eller rättare sagt sonens guppysar dör, dom blir "vingliga" och kraftlösa för att sedan dö. Inte alla, hanarna har överlevt än så länge. Det är 4 honor som dött. Ena hanen ser mager ut och har liksom tappat stjärtfenan d v s den hänger och han ser ut att få kämpa för att hålla sig upprätt. Det som är lite konstigt i det hela är att de som överlevt och ser friska ut är blå på fenorna både honan och hanen.

Vad gör vi för fel? Har cirka 22 - 23° och dom får en "nypa" mat varje dag
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

Nystartat kar? Hur stort är karet? Filtrering/pump och rengörning av denna? Andra invånare? Vattenbyten?
    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• MammaLena
      • March 2011
      • 15

Ursprungligen postat av ansjo
      Nystartat kar? Hur stort är karet? Filtrering/pump och rengörning av denna? Andra invånare? Vattenbyten?
      100 liter, köpt begagnat, vad pumpen heter vet jag inte men det är en som står utanför och har kolfilter, vi har bytt vatten 1 gång i veckan (en tredjedel som dom sa på djuraffären), det är 1 svärdbärare, 2 platy, 2 malar som jag inte vet vad det är (planerar ta kort och lägga ut här för att få hjälp), 1 ål (som vi köpte samtidigt som guppysarna), 5 tetror av något slag (tror att dom på 80-talet när jag hade akvarium hette silvertetra). Av dessa fiskar är guppysarna nyinköpta + ålen, platysarna och 2 guppyhonor fick vi av en kompis.

Vi (sonen) har haft akvariumet i 1 månad. Idag ska vi rengöra filter och pump då det är 1 månad sedan (rengjordes ordentligt när vi köpte akvariumet).

Vi har också i efterhand förstått att man ska "håva i" nya fiskar alltså inte som vi gjorde släppa i dom med vattnet från djuraffären.

Kommentar

• ansjo
        • November 2005
        • 29967

Jag kan nog lova att det är nitritproblem ni fått i karet. Gör ett 50% vattenbyte idag, och tillsätt 3 msk salt (vilket som helst) i karet. Mata ytterst sparsamt varannan dag i ett par veckor så ska det nog lösa sig. Problemet är att det har blivit alldeles för många invånare i karet för fort, och avfallet från dessa fiskar gör vattnet dåligt innan bakterierna som tar hand om avfallet har kommit igång ordentligt. Den mest kritiska perioden är runt 3-4 veckor.
        Kolfiltret i ytterfiltret kan du med ta bort, det gör ingen nytta som det är nu.
        Pumpen ska du inte rengöra om den inte har tappat flöde, och ett ytterfilter gör man rent kanske 1-2 ggr/år. Och helst inte nu då det är där mycket av de goda bakterierna sitter, så då blir det nästan som att börja om från början igen...
        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• MammaLena
          • March 2011
          • 15

Tack för hjälpen!!

Kommentar

• Guppy55
            • April 2010
            • 30

Brukar bli så med mina guppysar också..=(

Kommentar

• tulle89
              • March 2006
              • 1183

Håller absolut med Ansjo att det är nitrit som spökar.

Men sen får man inte glömma att dagens guppy inte är speciellt tåliga vilket innebär att de ganska "enkelt" stryker med om vattenkvaliten inte stämmer. Guppyn har blivit framodlad och korsad hit och dit för att få den att se ut som den gör idag vilket påverkat deras tålighet tyvärr.
              Med Vänliga Hälsningar Tulle

Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

Kommentar

• MammaLena
                • March 2011
                • 15

Ursprungligen postat av tulle89
                Håller absolut med Ansjo att det är nitrit som spökar.

Men sen får man inte glömma att dagens guppy inte är speciellt tåliga vilket innebär att de ganska "enkelt" stryker med om vattenkvaliten inte stämmer. Guppyn har blivit framodlad och korsad hit och dit för att få den att se ut som den gör idag vilket påverkat deras tålighet tyvärr.
                Ja det måste ju ha hänt väldigt mycket, jag släpade hem mina första guppysar sent 70-tal och dom bodde i en kakburk av plast i flera månader innan jag hade tjatat åt mig mitt första akvarium

Kommentar

• ecco
                  • November 2010
                  • 500

Ett litet tillägg om salt.
                  Se till så det är JOD fritt salt.
                  Sambons blogg om våra akvarium.
                  http://mizan3.bloggsida.se/
                  Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

Kommentar

• ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

Ursprungligen postat av ecco
                    Ett litet tillägg om salt.
                    Se till så det är JOD fritt salt.
                    Det spelar absolut ingen roll, det lilla jod som bordssalt innehåller gör varken till eller från i ett kar.
                    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• ecco
                      • November 2010
                      • 500

Jasså?? Jag fick rådet att absolut inte använda salt med JOD i om det skulle ner i ett akvarium. Kommer inte ihåg vad han sa kunde hända men då man lätt kan hitta JOD fritt så lägger man inte sådant på minnet. Litar dock på rådet då han som sa det ändå hållt på med akvarium sedan 60 talet.
                      Sambons blogg om våra akvarium.
                      http://mizan3.bloggsida.se/
                      Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

Kommentar

• ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

Det är bara en gammal myt...
                        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

Arbetssätt...