Pansarmal står på bröstfenorna och flämtar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frida.L
    • December 2010
    • 164

    Pansarmal står på bröstfenorna och flämtar

    1/ Hur stort är akvariet? 120L

    2/ Vilken filtrering använder du? Fluval U3

    3/ När startade du akvariet? Strax över ett år sedan.

    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de? 7st glödbandstetror, 2 ancistrus, 1 panda pansarmal, 2 leopardpansarmal, 2 botior

    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? 1 svärdsplanta, 1 crinum, 1 cryptocoryne, 1 anubias barteri, ett gäng hygrophila polysperma (kanske 8-10st), valisneria 1 uppvuxen och 2stycken som har kommit tillbaka från de döda och kanske är några cm, 2 st gallerblad (stora),

    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? Vet ej

    8/ pH (mätt 5/3 har gjort ett vattenbyte idag och tänkte inte på att mäta PH innan, lite klantigt) men låg då på ca 6,5
    KH också mätt 5/3 ca5
    Nitrit mätt idag under 0,1


    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? Byter ca 25-30% varje vecka, nu har det gått ca 2 veckor sedan senaste vattenbytet eftersom vi skaffade ny pump och inte ville byta vatten och sätta i ny pump samtidigt (har behållit den gamla filtermassan i nya pumpen)

    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Bytte ca 25% idag när jag märkte att pansarmalen började må dåligt.


    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering? Skaffat ny pump för 2 veckor sedan, 50% av filtermaterialet i den nya pumpen kommer från gamla pumpen.

    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. Matar 1gång/dag med ca 3 Hikari Sinking Wafers, ca 4 Tropical Shimp sticks och lite Aqua Nature Tropical Energy food granulat, samt ibland även frysfoder till tetrorna (kommer inte ihåg märke och namn just nu men de har inte fått något den här veckan)

    15/ Har du nyligen bytt foder? Aqua Nature Tropical Energy granulat har vi kört med i nån vecka nu.

    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? Såg idag att en av pansarmalarna var dålig, den står liksom och håller sig uppe på bröstfenorna och flämtar väldigt mycket, hela munnen är öppen och den flåsar rejält. Han har rört på sig i akvariet men har inte ätit. Det går inte att se något annat fel på den, ser normal ut i färgen, inga fläckar/prickar (förutom de som han har normalt sett ) Gällarna ser normala ut.

    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? nej

    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc. Inga andra fiskar har påverkats förutom den enda pansarmalen.

    Har hört talas om nåt som heter bukvattensot hur kan man diagnostisera det? Tycker ni att det låter som det utifrån det jag har beskrivit? Den ser ju lite rund om magen ut när den står och håller sig uppe på fenorna men är svårt att säga om det bara är en synvilla eller inte. Vad kan det vara?
  • frida.L
    • December 2010
    • 164

    #2
    Nu har även en av (glödbands) tetrorna börjat må dåligt. Han står snett i vattnet, huvudet neråt och baken uppåt liksom och flämtar han också. Ingen av de andra fiskarna påverkade vad vi kan se nu? Verkar ju uppenbarligen som något som smittar men vad kan det vara? Har tyvärr inget extra kar där jag kan sätta de andra i karantän. Kan man göra en temporär karantän på något vis?

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Du böt ju 50% av filtermaterialet, så nitrit ligger ju nära till hands att misstänka. Har ditt test någon datummärkning, och vad för test är det?

      Temporära karantäner kan man göra med en hink och luftpump.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • frida.L
        • December 2010
        • 164

        #4
        Det är JBL dropptest, bästföredatumet är ok.

        Impulsshoppade ett 30L kar när jag skulle upp till affären och köpa disksvampar för att kunna göra rent en petbox att ha som karantärkar. Hoppade in på djuraffären på vägen och där hade de "extrapris" på nanokar, så nu är tetran och pansarmalen förflyttade dit. Tvivlar på att de kommer tillfriskna men ska se sen om de äter, gör de inte det så är det nog kört. Tetran verkar dock pigg...

        Kommentar

        • frida.L
          • December 2010
          • 164

          #5
          Ytterligare en pansarmal börjar visa symptom, upptäckte nu när jag matade att han inte äter, ligger stilla och möjligtvis kanske han flämtar lite. Han har iaf munnen öppen, kanske har pansarmalar det i vanliga fall, har liksom aldrig tänkt på det. Gick heller inte att jämföra med den tredje pansarmalen vi har eftersom den är som ett litet yrväder när det är mat och flög runt och bökade överallt.
          Tror jag såg pansarmalen (den som inte mår så bra nu alltså) simma omkring tidigare men kan inte svära på det.

          Inga förbättringar har skett med de två som är i karantänkaret, om något så har det blivit sämre så de är nog bortom räddning.

          Ingen som har någon idé om vad det kan vara? Om det nu är så att ytterligare en pansarmal blivit dålig så verkar det ju som om det går hyffsat snabbt för dem att insjukna. Inga andra fiskar visar några tecken nu, alla har ätit bra nu på kvällen men bör jag ändå göra nåt i förebyggande syfte och vad i så fall? Har ju ingen aning om vad det kan vara...

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Var bor du, och använder du vattenberedningsmedel?
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • frida.L
              • December 2010
              • 164

              #7
              Bor i (södra) stockholm använder nitrivec när jag har gjort vattenbyten eftersom fiskarna brukar reagera ganska mycket vid vatten byten (mer info om det kan du läsa i en annan tråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=146279).

              Tetran som också varit dålig dog igår har inte hunnit kolla till pansarmalarna idag innan jag åkte till jobbet så vet inte hur de mår.

              Kommentar

              Arbetssätt...