Fiskarnas ögon verkar försvinna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pokerface86
    • March 2007
    • 86

    Fiskarnas ögon verkar försvinna

    Hej!

    Det är något som inte är bra med fiskarna i mitt akvarium. Det började med att en guppy fick vita ögon och verkade inte se efter ett tag. Hon blev också magrare & krokigare och dog...
    Sedan dog en scalar, som jag dock inte hann se ngt fel med.
    Nu har en siamesisk algätare också fått vita ögon (ena ögat ser nästan ut att vara borta). Den är liksom dom andra som drabbats mager .
    Tetrorna har också rykt en efter en. Dom har varit bleka och krokiga i kroppen.

    Vad är det för fel på dem och vad ska jag göra???

    Tack på förhand.
  • åheim
    • April 2006
    • 13130

    #2
    Låter som du eventuellt har en sunkig vattenkvalité!? hur sköter du vattenbyten och vad har du för filter?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Pokerface86
      • March 2007
      • 86

      #3
      Tror inte det...
      Byter ca 1/3 av vattnet en gång i veckan.

      Har ett nytt filter som köptes för ngr månader sedan:
      EHEM aquaball 180. (Vårt akvarium är på 112 liter).

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13130

        #4
        Ok! Det enda jag vågar rekomendera och är ofarligt är att tillsätta 1dl salt som du löst upp i vatten! Det stärker slemhuden och fisken får bättre odds att få bukt med vad som nu angripit dem! Du håller väl inte på och bökar och rengör filtret varje vecka?
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • MVN
          • September 2009
          • 181

          #5
          Jag _tror_ det är en bakteriell sjukdom, har sett det förr angripa ögon på fiskar. Problemet är att medicinen slår ut alla bakterier du har i filtret och då står du på ruta 1 typ med att filter måste köras in osv (nystart av akvarium efter medicinering)... Salt som åheim sa kan hjälpa och är ofarligt till skillnad från annan medicinering.

          Kommentar

          • Pokerface86
            • March 2007
            • 86

            #6
            Tack för svaren!
            Ska testa saltet och hoppas på att det hjälper.
            Jag rengör filtret varannan vecka. Är det för ofta??

            Hur kan bakterierna kommit in i akvariet? Det enda som ändrats sista tiden är ju pumpen...

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13130

              #7
              Ursprungligen postat av Pokerface86
              Tack för svaren!
              Ska testa saltet och hoppas på att det hjälper.
              Jag rengör filtret varannan vecka. Är det för ofta??

              Hur kan bakterierna kommit in i akvariet? Det enda som ändrats sista tiden är ju pumpen...
              Ja varannan vecka är väl i tätaste laget men det beror också på HUR du rengör filtret, rengör du det försiktigt i en hink med akvarievatten så behåller du en del nyttobakterier MEN rengör du det under varmt kranvatten så kan du betrakta filtret som nytt i och med att alla nyttobakterier är döda! I ditt fall kan du rengöra endast en filterpatron i taget varannan vecka och på så sätt hålla filter aktivt!
              Höga halter bakterier får man nog vanligast genom övermatning och döda fiskar som ligger kvar för länge i karet!
              Senast redigerad av åheim; 16 March 2011, 15:55.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              Arbetssätt...