Glömde att ta ur filtermaterialet vid medicinering av medimor... Vad gör jag nu?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • madelajn
    • March 2011
    • 34

    Glömde att ta ur filtermaterialet vid medicinering av medimor... Vad gör jag nu?

    Hej!

    Flertalet av mina fiskar i akvariumet (skalarer, kardinaltetror, kuhliålar, skäggmunsmalar) hade vita prickar och såg ut som de hade svamp på sig så jag hållde i medimor för att bli kvitt det.

    Efter jag droppat i det såg jag att man skulle tagit bort filtermaterialet innan och det gjorde inte jag...

    Är det någon fara nu och vad ska jag göra?

    Är det skadligt för de fiskar som inte har några prickar att bli medicinerade?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    nej det är inte skadligt men finns risk att dina goa bakterier i filtret dör, men du får helt enkelt mata mindre nu och hålla koll på nitritvärdena. sen kan du lägga i aktivt kol i filtret när fiskarna är friska för att få bort eventuella medecinrester

    Kommentar

    • madelajn
      • March 2011
      • 34

      #3
      Okej vilken tur!

      Dör bakterierna direkt eller annars kanske jag kan ta bort det nu efter för det var typ 15 minuter sen jag hällde i det.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        fast om du tar ut det så har du ju inget filter ändå. o vart ska du ha filtermediumet så länge? låt det ligga säger jag

        Kommentar

        • madelajn
          • March 2011
          • 34

          #5
          Okej det får stanna i då.. =)

          Bara fiskarna blir friska så får man ta resten som det kommer...

          Nu ska det bli snålmatning och kontroller dagligen...

          Tack Hannesc!

          Hur ska jag göra sen när medicineringen är färdig då? Ska jag ta ut allt filtermaterial och tvätta det och bara stoppa i kolet eller?

          Kommentar

          Arbetssätt...