Växer alla fenor ut???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vickan-g
    • April 2010
    • 8

    Växer alla fenor ut???

    Vår siamensis har varit med om en olycka och har nu mycket trasiga fenor. Stackarn ser helt luggsliten ut. Jag släpte uppmärksamheten en sekund när jag skulle byta vatten och den nyfikna rackar tyckte det var en bra idé att simma in i slangen.

    Stjärtfenen är borta till hälften och ryggfena är mycket fransig. Buken är lite skrapad.

    Han fick flytta till egen lya. Samma vatten som han gått i förut, men jag tillsatte salt.

    Har jag gjort rätt? Har den en chans att klara sig och få hela fenor igen? Eller ska jag avliva den? Den verkar lite allmänt chockad. Fullt förståligt.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Den kommer säkert att repa sig om det inte fått invärtes skador. Fenorna fixar till sig igen, om inte själva fenroten blivit skadad.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • ecco
      • November 2010
      • 500

      #3
      Litet tips för framtida vattenbyten.
      Sätt på en sådan korg som man har på slangarna till ytterfilter på den slang du gör vattenbyten med.
      Det har jag på min slang som jag gör vatten byten så man slipper stå och kolla hela tiden.
      Sambons blogg om våra akvarium.
      http://mizan3.bloggsida.se/
      Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

      Kommentar

      • Cyruz10
        • February 2010
        • 235

        #4
        Eller så tar du en strumpbyxa, klipper av en liten bit och sätter fast den på den ände av slangen som går in i karet. Strumpbyxebiten hålls fast på slangen med ett vanligt gummiband.

        Som ansjo säger så läker fenor så länge fenroten inte är skadad. För mig låter det som att du har gjort rätt, bara avvakta och se. Lägg i lite växter/stenar i sjukkaret för att minska stressnivån hos siamesen och på så vis minska risken för att den ska bli drabbad av infektioner och bakterieangrepp.

        Kommentar

        • fixiwe
          • February 2010
          • 6

          #5
          Jag råkade klämma en riotetra ganska rejält (den var bakom pumpen när jag grejade), ryggfenan var borta till hälften och stjärtfenan var det inte mycket kvar av. Den såg inte oberörd ut med den verkade heller inte lida, och ett par veckor senare var den helt återställd.

          Jag lät den vara i samma akvarium hela tiden, dvs satte inte den i karantän.

          Kommentar

          • CuRSeD
            • April 2009
            • 186

            #6
            är väl dumt med strumpbyxa på slangen då får man ju inte ur skiten i vattnet ;P tömmer ur vattnet och lämnar skiten kvar liksom =P
            Har en Påfågelciklid som inte fått tillbaka en bit på ryggfenan sen han for in i mittstaget när han va liten, hyvla väl bort nån cm av själva fenroten.

            Kommentar

            • Cyruz10
              • February 2010
              • 235

              #7
              Ursprungligen postat av CuRSeD
              är väl dumt med strumpbyxa på slangen då får man ju inte ur skiten i vattnet ;P tömmer ur vattnet och lämnar skiten kvar liksom =P
              Har en Påfågelciklid som inte fått tillbaka en bit på ryggfenan sen han for in i mittstaget när han va liten, hyvla väl bort nån cm av själva fenroten.
              Om karet är i bra balans behöver man inte ta bort skiten vid vattenbyte, det tas hand om av nyttobakterierna, döda växtdelar som flyter omkring tar man bort för hand

              Kommentar

              Arbetssätt...