Praktbotia med parasit .-behöver verkligen hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Runsten
    • January 2011
    • 95

    Praktbotia med parasit .-behöver verkligen hjälp!

    Har en praktbotia som tidigare behandlats med Sterazin mot parasiter. Den ser fortfarande riktigt illa ut, men far runt och äter lite då och då. Den är mycket smal. Det jag funderar på är om jag ska isolera den i ett eget litet kar och ge den en till dos? Eller finns det något annat jag kan göra?
    //Kristina
    260L, 25L
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Vad var det för parasiter den hade?
    Annars tror jag det är en matfråga, sedan om den har blivit smal hos dig, affären eller grossisten är en annan fråga. Försök att mata upp den så gott det går, gärna med mattabletter som de brukar gilla att knapra på.
    Risken finns ändå att den hänger på gärdesgården då praktbotior som blir onormalt smala har problem att komma igen...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Runsten
      • January 2011
      • 95

      #3
      Vet inte vad det var för parasit, men tre har dött, en vecka efter varandra. Gav medicinering och ingen fler dog. Medicineringen avslutades för ca två veckor sen drygt. En är som sagt sjukligt smal men äter och den andra är toktjock och äter.
      //Kristina
      260L, 25L

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jag håller tummarna, men ser de sjukligt smala ut brukar det vara svårt att få igång dem...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Runsten
          • January 2011
          • 95

          #5
          Men frågan kvarstår om jag ska isolera denna fisk eller låta den gå kvar bland alla andra?
          //Kristina
          260L, 25L

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Du ser den bättre om den går själv, men även det kan vara stressande för den...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • MVN
              • September 2009
              • 181

              #7
              Det är bäst (enligt min erfarenhet) att du istället delar gruppen mellan smala och feta istället för att isolera en så du får ca 4st per akvarium (helst inte färre än 4). Variera även fodret men se till att det är bra foder, gärna mellan tablett och fryst. De smala matar du helt enkelt lite mer och de andra lite färre var dock beredd att det kan ta bra med tid att få upp dem i tjocklek.

              Kommentar

              Arbetssätt...