Guramis m. röda fläckar vid gälarna - foton!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ilzetas
    • January 2011
    • 278

    Guramis m. röda fläckar vid gälarna - foton!

    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


    Ganska nystartat kar, 300 L
    Easy plant gödning 2 ggr/vecka
    Easy carbo varje dag
    Första vattenbytet gjort i torsdags ( 3 dagar sedan) bytte då 8o liter
    Före vattenbytet = ph och nitrit okej
    Hyfsat mycket växter och mycket flytväxter
    Bra belysning (0,36W/lit)
    Ett gäng gamla glödbandstetror följde med från gamla akvariet, samt två dvärgguramis och ett par malar.
    Glömde den gyllene regeln att inte fylla på med fler fiskar i början, så efter några veckor skaffade jag tre unga, vackra guldguramihonor. Det är dom som nu inte ser okej ut. Har fått röda fläckar runt gälarna. Svagt röda, som en ton bara. Dom började med att ändra sitt beteende och blev lugnare och en gömde sig t.o.m. under rothyddan jag byggt. Det är aldrig hänt tidigare. Dom har varit mycket lekfulla och jagat varandra goda stunder varje dag innan. Alla tre äter med god aptit som vanligt.

    Jag tappade den ena dvärgguramin förra veckan, hon hade ett stort sår på sidan som hon hade i säkert en vecka innan hon dog. Den andra dvärgen har nu också skador på ena sidan, men ej sår. Ser ut som fjällskador. Har ingen aning om vad det är.

    Teori:
    Gulguramisarna klarade inte det första vattenbytet?
    Dvärgguramisarna har nåt annat, kanske bett-relaterat bekymmer?

    Eller finns någon sjukdom som yttrar sig så här?

    Hoppas på råd och hjälp
    Mvh, Carina
    300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Hej Carina..

    Nu när jag fått se bilderna så tror jag inte att det är någon större fara, kan vara så att de bara är stressade och behöver lugna sig..

    Vattenbyten kan vara rätt jobbiga för guramis då de är stresskänsliga, ge dem bara lite tid så ska du nog se att de lugnar sig..

    Vad gäller dvärgen, skulle du kunna langa över en bild på hur hon ser ut?

    MVH// Patrik Hammarlund
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • ilzetas
      • January 2011
      • 278

      #3
      Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


      Fotat och klart! Skadan ser mycket större ut idag.

      Det är en lustig liten fisk, det där. Hon uppför sig en aning stressat som emellanåt hon gjort sedan flytten till stora karet. T.ex. så simmar hon ibland i "mönster" längs ena kortsidan. Vet inte hur beroende dom är av art-specifikt sällskap, hon är ju numera ensam dvärg. Eftersom jag vill ha dom stora (guld-, marmorgurami) så kanske det inte funkar perfekt med dvärgarna (som vi pratat om). Å andra sidan simmade hon så när hon hade sällskap av den andra honan. Hm, känner att det är för tidigt för såna här funderingar...

      Hoppas du vet nåt om hennes skada
      Mvh, Carina
      300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Jag tror inte att det kommer från en fajt med någon av guldisarna, vart den har kommit ifrån kan jag inte säga..

        Tror du det skulle gå bra att sätta tillbaka henne i 100l karet eller någon yngelbur, tror att om hon bara får lite lugn och ro så kommer hon nog kunna bli bra igen..

        Dock så är inte skador och sjukdommar en stark sida hos mig finns säkert någon annan som är bättre på det.. :P

        MVH// Patrik Hammarlund
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        Arbetssätt...