Hur länge lever en fisk med bukvttensot?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Häggström
    • January 2011
    • 9

    Hur länge lever en fisk med bukvttensot?

    Hej,

    Jag har en kakaduaciklid som jag tror har bukvattensot. Tunn genomskinlig avföring, uppsvullen "överhalva" men samtidigt mager på buksidan, lite utstående fjäll, slö, tillbakadragen, gömmer sig hela tiden. Den kommer dock fram vid matning med cyclops som hon äter utan att spotta ut. Inga bölder, blåsor, prickar eller missfärgningar. Fina fjäll och fenor. Jag medicinerade först med en kur Metronidazole (6 dagar). Symptomen kvarstod. Därefter prövade jag med Furanol. Först ett bad i hög koncentration i ett yngelkar i en halvtimme, därefter en lägre koncentration under 5 dagar. Bruksanvisningen följd till punkt och pricka, först vattenbyte för att få bort metronidazolen, inget filter eftersom det ska gå ganska hårt åt nyttobakterierna i filtret. Ingen förbättring, men hon lever och äter fortfarande. Jag trodde bukvattensot tog död på fiskarna ganska snabbt? Gör den det? Eller hon har kanske något annat? Jag funderar på att köra en till kur med Furanol, men det är lite nervöst eftersom man inte kan ha något filter. Jag har kollat nitriten varje dag och det ser bra ut, trots att jag har matat med ganska mycket cyklops (jag måste göra det om den sjuka honan ska hinna få något överhuvud taget). Jag har en fantastiskt fin kakaduahanne som jag för allt i värden inte vill mista. Det är inte heller lätt att ta bort honan när hon har blivit barnens favorit. De vill verkligen att jag ska göra allt för att hon ska bli frisk.

    Har någon något tips på vad jag ska göra?

    Akvariefakta: 120 l, innefilter, mycket växter, stor mangroverrot, 4 pakistanbotier, 3 svärdbärare, 1 ancistrus, en pansarmal, 20 drottningrasboror. temp 27 grader, pH 7,8, dH 7-14, nitrat 10, nitrit 0, vattenbyten 30 % varannan vecka, något för mycket pellets i början, nu flingor och cyclops (inga flingor under furanolkuren). Hannen har hela iden varit juste mot honan. Akvariet startade i julas.
  • Häggström
    • January 2011
    • 9

    #2
    Glömde säga att jag har haft i ca 1 msk salt. För ciklidens skull kunde jag väl haft i 1 dl, men jag har hört att pakistanbotier ska vara känsliga för salt i vattnet.

    Kommentar

    • kaj.p
      • June 2002
      • 2952

      #3
      Hus doserade du Metronidazolen under de 6 dagarna?
      Nordiska Diskus Sällskapet
      Hallandsakvaristerna
      BAK Gcg Maf NCS

      Kommentar

      • Häggström
        • January 2011
        • 9

        #4
        Upplöst i vatten. Det var lite pyssligt. Jag fick inte till det så bra första dagen, klumpar, sen gick det bättre. Först droppvis, så att det blir en pasta, sen mer tills det blir en redning, sen i akvarievattnet. 1 g om dagen = 6 gram totalt.

        Kommentar

        • Häggström
          • January 2011
          • 9

          #5
          Det verkar som om hon skulle klara sig. Fortfarande lite uppsvullen, men nu ute och simmar. I så fall är det nog Furanolen som gjorde susen. Jag kör en kur till för säkerhets skull. Hon är ju inte helt frisk än. Tillverkaren, JBL, rekommendrerar att man efter behandlingen tillsätter Acclimol en gång om dagen i en vecka. Har någon erfarenhet av det? Det påstås hjälpa immunförsvaret.

          Kommentar

          • Karåla
            • December 2010
            • 20

            #6
            =O bukvattensot här med! Blir att handla mediciner på måndag MEN hur behandlar man två rubingurami när karet är fullt med guppy och ancistrusyngel??
            Undra lite om det här saltandet ...är vissa firrar känsligare än andra? Och vad hjälper saltet till med egentligen?

            Kommentar

            Arbetssätt...