Bästa sättet att avliva en fisk??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Babyfish
    • February 2011
    • 3

    Bästa sättet att avliva en fisk??

    Jo, jag har en sjuk black molly-hane som knappt kan simma och ligger mest på botten i en liten ''inhägnad'' i akvariumet. Jag ser att han mår dåligt och vill på bästa sätt avliva honom. Men jag vill helst inte bara spola ner honom i toaletten medans han lever. Så nu undrar jag hur jag ska göra. Jag ber om ett snabbt svar så han slipper lida.
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    jag brukar stoppa dem i en plastpåse, lägga mot något hår underlag t.ex golvet, och drämma till en gång med en stor sten. Kanske låter lite brutalt, men lidandet tar slut fort...

    Kommentar

    • callisto79
      • August 2010
      • 27

      #3
      Jag klipper huvudet av dem..

      Kommentar

      • Skruttapan
        • January 2011
        • 116

        #4
        Knäpp hårt med fingrarna på huvudet så dör dom snabbt, avlivar löja och småmört på detta vis när jag fiskar, aldrig haft någon som överlevt.

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Ursprungligen postat av callisto79
          Jag klipper huvudet av dem..
          Det finns studier -

          Verheijen FJ, Flight WFG (1995) Commercial slaughter
          of eel: experimental tests show methods are
          unacceptable. Ecology of Freshwater Fish
          (submitted)

          - som visar att hjärnan kan vara i funktion 35 minuter efter det att en fisk fått huvudet avklippt. 35 minuter. Det borde inte behövas diskuteras så mycket mer om det är en lämplig metod.

          Dessvärre så är det till att använda för oss kanske inte så estetiska metoder om man vill avliva en fisk på ett anständigt sätt. För hemmabruk så är det i stort sett bara slag i huvudet metod som är rimlig, dräm till fisken med något lämpligt i bakhuvudet eller slå bakhuvudet i en bordskant. Följ gärna upp med att förstöra hjärnan med en spik eller liknande.

          Kanske inte det trevligaste för oss men bättre än att fisken skall fundera på vart kroppen tog vägen i en halvtimme i alla fall.


          "Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" (Sockerconny)
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • Cyruz10
            • February 2010
            • 235

            #6
            Är inne på Bygerts linje, finns allt för många studier som påvisar att fiskars hjärna kan vara funktionella lång tid efter en "avlivning".

            Jag brukar ta en tygtrasa, oftast från nån gammal jobbskjorta, fuktar den ordentligt i akvarievatten. Lägger sedan tygbiten i flera lager, lägger fisken på den och viker den dubbelt över fisken. Sedan drämmer jag till med en hammare rätt på huvudet. Behövs inte mycket kraft för att totalt förstöra en mollys hjärna.

            Det viktiga är väl att täcka gälarna med den fuktade trasan samt att inte missa huvudet vid första försöket.

            Kommentar

            • pernilla78
              • November 2010
              • 303

              #7
              Ursprungligen postat av callisto79
              Jag klipper huvudet av dem..
              här klipps de me..snabbt å effektivt
              corydoras ancistrus äppelsnäckor
              segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
              310 L SA
              10 L nano räkkar med white pearl

              Kommentar

              • Miliimli
                • March 2010
                • 2457

                #8
                Men inte så trevligt för fisken om hjärnan fortsätter att vara aktiv i en halvtimme efteråt... Nej, här får de ett snabbt slag med en stor sten över huvudet... Visserligen kör jag i en påse, men det allra humanaste är väl nog som Cyruz10 skrev, att lägga dem i en fuktig trasa innan man slår ihjäl dem..!

                Kommentar

                • Whizzer
                  • May 2005
                  • 498

                  #9
                  Snabbt dopp i kokande vatten är tipset jag har fått
                  Whizzer
                  http://ninavarblane.blogspot.com

                  Kommentar

                  • Elisabeth Hansen
                    • June 2009
                    • 43

                    #10
                    Varför göre det så svårt? jag har tänkt de oliga metoder igenom, den som for mig känns bäst är att jag tager hushållspaper, lägger fisken på det snabbt och tramper den ihjäl. tror inte att hjärnan kan klara att vara i funktion efter en sådan behanlling eller hur?

                    Kommentar

                    • Miliimli
                      • March 2010
                      • 2457

                      #11
                      Ursprungligen postat av Elisabeth Hansen
                      Varför göre det så svårt? jag har tänkt de oliga metoder igenom, den som for mig känns bäst är att jag tager hushållspaper, lägger fisken på det snabbt och tramper den ihjäl. tror inte att hjärnan kan klara att vara i funktion efter en sådan behanlling eller hur?
                      Inte om den är mos... Ungefär samma sätt som jag kör med, bara att jag använder en sten istället..

                      Kommentar

                      • Elisabeth Hansen
                        • June 2009
                        • 43

                        #12
                        Ja helt rätt, mos har ingen känsel kvar, vi tänker i samma banor.

                        Kommentar

                        • Cyruz10
                          • February 2010
                          • 235

                          #13
                          Ursprungligen postat av Whizzer
                          Snabbt dopp i kokande vatten är tipset jag har fått
                          Då rekommenderar jag dig att du slutar lyssna på tips från den personen som gav dig ovanstående. Det enda som är mer plågsamt för en fisk än att bli kastad i kokande vatten är nog att bli inslängd i frysen.

                          Kommentar

                          • Bygert
                            • March 2010
                            • 2169

                            #14
                            Jaha, det var väl klart att kokaknde vatten skulle komma också. Vad sägs det om det då? Tja, så här:

                            "Hyperthermia Fish when put into hot water
                            will press their opercula tightly to the body
                            and thus have a depot of oxygen which
                            prolongs their period of consciousness. Boiling
                            water will cause extreme pain. This
                            method should therefore not be employed to
                            kill fish of any kind."

                            WORKING PARTY REPORT
                            Recommendations for euthanasia of
                            experimental animals
                            Working Party:Mrs Bryony Close (Chair), Dr Keith Banister,
                            DrVera Baumans, Dr Eva-Maria Bernoth, Dr Niall Bromage,
                            Dr John Bunyan, Professor DrWolff Erhardt, Professor Paul Flecknell,
                            Dr Neville Gregory, Professor Dr Hansjoachim Hackbarth,
                            Professor DavidMorton &Mr CliffordWarwick

                            Min översättning:

                            "Övertemperatur När fisk sätts i hett vatten kommer de att pressa gällocken tätt mot kroppen och genom detta ha ett syreförråd som förlänger medvetandetiden. Kokande vatten kommer att orsaka extrem smärta. Denna metod skall därför inte användas för att avliva fisk av något slag."


                            Extrem smärta. Känns inte som nån bra metod eller? När det gäller avlivning så är det bra om det är lindrigt för operatören men det viktigaste är ändå att det är snabbt och smärtfritt för djuret. Det är det som måste prioriteras och då duger det helt enkelt inte med metoder som halshuggning och kokning som är utdömda av djurskyddskäl. Vi får stå ut med lite slaskigare alternativ om vi bryr oss det minsta om fisken.
                            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                            Kommentar

                            • erikthur
                              • March 2004
                              • 9953

                              #15
                              Enstaka avlivar jag med slam-dunk i diskbänken. Flera på en gång så kör jag fortfarande gärna med Nejlikolja.
                              Killies is a lifetime passion

                              Kommentar

                              Arbetssätt...