Sjuka guppys

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mansmag
    • December 2010
    • 8

    Sjuka guppys

    Jag skaffade ett akvarium (64liter) för ca 3 månader sedan.
    Efter en vecka kom detta problem för första gången. Stjärtfenan liksom delade sig i flera delar så att den blev fransig. Efter några dagar var fisken död.
    För en vecka sedan satte jag in ytterligare en guppy nu har samma problem kommit till den.
    Fisken ser blekare ut samt har fått fransig stjärt.

    Kan man behandla detta och hur?

    Foto finns att beskåda på:

    Jag gör rent filtret varannan ojämn vecka och byter 10cm i akvariet varannan jämn vecka.
    Alltså gör jag något varannan vecka...
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Hmm... Aldrig hört talas om någon sjukdom som klyver stjärtfenan men däremot så är andra fikar gärna där och nafsar om de får. Vad har du för andra fiskar förutom tetror?
    Jag skulle nog vilja att du ändrar din rutin något när det gäller vattenbyten och rengöring av filter.
    Byt istället dina 10cm varje vecka och låt filtret vara helt och hållet. Rengöring av filter bör endast göras när de kleggat igen. När ditt filter måste rengöras bör du inte skölja ur allt gojs utan krama ur det i en spann med vatten. På så vis sparas en lagom mängd goda bakterier i filtret. Rengör alltid filtret i samband med vattenbyte.
    Testa detta och blir det ändå inte bra eller de börjar visa andra symptom hjälper vi dig gärna vidare
    Förövrigt ser åtminstone de på bilden ut att vara i bra form.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      instämmer med nina

      Kommentar

      • mansmag
        • December 2010
        • 8

        #4
        XXX
        Guppyn är död!
        Jag kollade in den igår kväll då simmade den runt som vanligt, även om stjärtfenan var fransig, men nu på morgonen var den död!
        Det är min tredje guppy som dör på liknande sätt sen jag skaffade akvariet.
        Nu har jag även sett att den guppy som hängt med sen starten fått helt ihopklippad stjärtfena. Den är som ett spjut och sen finns det några vita prickar på ryggen bakom huvudet. En annan guppy har blivit lite krökt och är lite S-formad, men verkar ha det rätt OK ändå!
        Vad ska jag göra?

        Kommentar

        • Vimsa
          • November 2008
          • 768

          #5
          Ihopklibbade, "spjutformade" fenor tyder på torpedsjuka (vilket jag har för mig drabbar nästan enbart levandefödare). Krökt/S-formad ser jag väl mer som ett tecken på att fisken är allmänt risig, snarare än någon specifik sjukdom.

          Jag är själv inte så erfaren, och när jag kommit underfund med vad jag kan göra (ofta med hjälp av en massa hjälpsamma zoopetare) så har det nästan alltid varit för sent, och jag har tvingats avliva en hel del fiskar. Personligen tycker jag att det är bättre att avliva än att låta fiskarna självdö, särskilt om man inte medicinerar och fisken är så illa däran att det bara är frågan om timmar eller möjligen någon dag innan den dör själv. Om någon av dina fiskar blir riktigt dålig, så tycker jag du ska avliva. Men för att försöka få stopp på sjukdomen har jag inga fler förslag än att att vara noggrann med vattenbyten, inte tvätta filtret mer (annat än om det kleggar igen mycket) och hoppas på det bästa. Vågar inte ge några råd om medicinering.

          Kommentar

          • mansmag
            • December 2010
            • 8

            #6
            Nu har jag bytt vatten. Ca 15 liter.

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Torpedsjuka är oftast ett tecken på dålig vattenkvalité så försök att hitta en bra balans och som vi skrivit så många gånger nu... låt filtret vara!
              Fransiga fenan tror jag ändå beror på att den blivit naggad. Sjuka fiskar drar till sig hungriga munnar. De andra fiskarna har märkt att guppyn varit hängig och inte kunnat simma undan som den ska.
              Att guppy som man köpt vuxna från butik dör är inte ovanligt. Snarare tvärtom. Guppy lever kort och intensivt och en del har passerat bäst före innan de hamnar i någons hem. Har man då tur att hinna få yngel brukar de klara sig fint och leva 1-1½år.
              Tar du dig igenom denna krisen med lugnet i behåll så kommer du snart kunna njuta av dina fiskar igen. Många som skaffar akvarium slutar vid denna första kris och de blir heller aldrig akvarister. Så ta det med ro och leta så mycket fakta du kan om hur man bäst tar hand om sitt akvarium och skapar en bra balans.
              (Ska du medicinera så gör det i ett separat kar, men guppy som ser riktigt risiga ut brukar vara ganska körda)

              Plugga..plugga..plugga
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              Arbetssätt...