Röda spröt ur analen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #16
    Jag har talat med otaliga erfarna akvarister som alla säger att endast Sera nemtol fungerar av godkända medel i Sverige.
    Checking out...

    Kommentar

    • Faltaren
      • July 2005
      • 1453

      #17
      Körde i super killer nu. Har beställt den andra med men vill inte vänta.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

      Kommentar

      • Moll-Tass
        • December 2010
        • 11

        #18
        Hej!
        Jag har några frågor ang Sera Nematol.
        Hur ska den användas, är det droppar som ska droppas i akvariet eller ges det i mat?
        Känner ni till några biverkningar med denna medicin, är det någon fisksort som är speciellt känslig för det här medlet?
        Jag har ciklider och channor i mitt drabbade kar och är lite fundersam över om channorna tål medlet.

        Kommentar

        • DaRe

          • June 2009
          • 2227

          #19
          Man ger det i vattnet enligt dosering. Det är rätt dyrt för ett större akvarium då det är x [ml/L]

          Vet ej om vissa fiskar är känsliga eller ej, men det är i princip vanligt avmaskningsmedel man kan ge till katter/hundar.

          Kolla på Seras hemsida
          Checking out...

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #20
            Det är droppar. Man droppar det i vattnet, men fick tipset att man kan lägga pellets i blöt, och låta pelletsen suga upp medicinen. Men man får nog medicinera på vanligt sätt också. Vet inte om några biverkningar, men tror det är viktigt att inte överdosera.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Faltaren
              • July 2005
              • 1453

              #21
              Kan säga att super killer fungera inte. Körde i nemtol igår kväll och ser att några redan är längre ut. Fiskarna flämta idag och en vinkeltetra är död. Kör med genomluftning nu. Antar det är medicinen som spökar.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

              Kommentar

              • Faltaren
                • July 2005
                • 1453

                #22
                Alla röda maskar borta nu. Funka skit bra med nemtol.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                Kommentar

                • fremar
                  • August 2003
                  • 1287

                  #23
                  Ursprungligen postat av Faltaren
                  Alla röda maskar borta nu. Funka skit bra med nemtol.
                  Skönt när det fungerar

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #24
                    Skönt att höra, tänk på att man tydligen ska upprepa medicineringen efter 3 veckor, har jag för mig att det var. Förmodligen för att eventuella ägg som kläcks efter första medicineringen också ska tas.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • ToveTott
                      • July 2007
                      • 558

                      #25
                      En gammal tråd men lägger ändå in en varning. Nematol är enligt min erfarenhet VANSINNIGT GIFTIGT FÖR RÄKOR! Mina har dött även efter att riktigt lång tid gått efter medicinering trotts vattenbyten och filtrering över aktivt kol (Räkorna var inte i akvariet vid medicinering). Det verkar som om medlet funnits kvar i botten för när jag skaffat nya räkor har det gått bra ett tag, tills jag gjort något som stört botten. Då har dom dött i rask takt
                      Biolog men inte allvetande

                      102L
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                      Kommentar

                      • Yokas
                        • August 2011
                        • 136

                        #26
                        Lånar tråden lite... Upptäckte för några veckor sedan att även jag har fått camallanus i ett av karen och alla mina scalare verkar vara drabbade.

                        Jag har behandlat med flytande Axilur i 5 dagar. 3 dagar när jag la pellets i medlet och lät det suga åt sig och 2 dagar med dosering i vattnet. Detta hade ingen som helst verkan på maskarna trots att många säger att medlet är mycket bra mot camallanus.

                        Efter det testade jag Sera Nematol men även detta utan några som helst resultat, trots både dosering i vattnet och pellets som sugit åt sig. Maskarna är fortfarande illröda och hänger där som om ingenting hade hänt.

                        Finns det nåt annat man kan prova?
                        Senast redigerad av Yokas; 11 September 2011, 20:54.
                        shoop da whoop...

                        Kommentar

                        • dreas
                          • August 2005
                          • 264

                          #27
                          Var kommer dessa maskar ifrån? Viltfångade som åker fripassagerare till akvarieaffärerna?

                          Kommentar

                          • Yokas
                            • August 2011
                            • 136

                            #28
                            Ingen aning. Jag har varken köpt fisk eller växter på 4-5 månader men ändå dyker dom små asen upp helt plötsligt. Finns en del teorier om att dom finns i viss mat som man ger, men mina har bara ätit pellets från Hikari så den teorin spricker för mig iaf.

                            Dreas... Med tanke på din avatar och att jag känner igen ditt namn, du råkar inte vara medlem på sswc?
                            shoop da whoop...

                            Kommentar

                            • dreas
                              • August 2005
                              • 264

                              #29
                              Jo, det stämmer bra Yokas! Tycker mig känna igen ditt nam åsse, kan det stämma?

                              Kommentar

                              • Yokas
                                • August 2011
                                • 136

                                #30
                                Jodå, medlem sen 2006. Vilken liten värld vi lever i Men för att återgå till äckelmaskarna, Vet någon om det finns det nåt annat medel man kan prova? Levamisole kan jag inte få tag på så det är tyvärr uteslutet.
                                shoop da whoop...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...