Mystisk sjukdom, 2 år nu, får inte bukt med det

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m.algoe
    • March 2009
    • 23

    Mystisk sjukdom, 2 år nu, får inte bukt med det

    Hej!

    Jag har under nästan två år nu tampats med någon form av sjukdom som drabbar mina fiskar. Först och främst kommer här mina svar på er mall, och sedan min berättelse efter det:

    1/ Hur stort är akvariet?
    Ca: 250L

    2/ Vilken filtrering använder du?
    Pump med filter

    3/ När startade du akvariet?
    För 3 år sedan

    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?
    Inte nytt.

    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
    Storlekarna är ungefärliga uppskattningar!
    2st denesonianbarb ~10-15cm
    2st guldbarb ~5cm
    4st dalmatinermolly ~5-7
    2st sugmalar ~7cm
    3st pandamal ~3cm
    8st koppartetra
    2st "ålar" Pangio kuhlii ~5-10cm

    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?
    Osäker på typen, efter lite bildsök på google är jag 60% säker på att det rör sig om anubia. En planta med ~20 blad där de flesta är ~10-15cm på längden. Hela växten är kanske 2-3dm hög.

    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
    pH 7,2
    KH någonstanns mellan 6 & 10 grader

    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
    pH 7,2
    KH någonstans mellan 6 & 10 grader
    NO2 är 0.

    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
    var eller varannan vecka, 30-40%

    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?
    Pga flytt av akvariet ca 60-70% för 4 dagar sedan.

    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
    Nej, bortsett från större vattenbyte vid flytt av akvariet.

    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
    Nej.

    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
    Nej.

    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
    "Aquatic Nature, Tropical Energy Food" granulat. Det står även "Multi-Vitamins" och "Omega 3-6" på den. Tidigare har de även fått samma märke men "Excel Color" iställer för energy food, då varannan gång energy, varannan gång color.

    15/ Har du nyligen bytt foder?
    Nej.

    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
    För 2 år sedan. Små sår, svullnad, trötthet.

    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?
    Ja. Hade från början ca 20st platy, 4 pandamalar, 5 "ålar" Pangio kuhlii & 2 kampfiskar, flera koppartetror, dalmatinermolly & pandamalar utöver det nuvarande beståndet. Det verkar drabba individerna en efter en med några veckors mellanrum.

    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
    De som drabbas håller sig oftast ovanför pumpen nära ytan. Vet ej om det är för att det är minst "strömt" där eller närheten till ytan. Drabbade individer andas hastigt, umgås inte med resten av sin grupp. I början äter de, men sedan minskar aptiten och till sist äter de ingenting.

    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
    De tecken som jag tror är uppkomna av den "riktiga" åkomman är små röda sår på kroppen runt "framfenorna". Sedan har jag sett olika sekundärinfektioner med svamp & dyl. Symptombilden är väldigt komplicerad, se min berättelse nedan.

    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
    Ja! EXIT, eSHa 2000 samt Hexamita från eSHa. Det som verkar funka är Hexamita, men sjukan kommer tillbaks gång på gång!

    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
    En och en.

    22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
    Ja, oftast redan innan de dör för att minska plågan.


    Nu till min berättelse:
    För ca 2 år sedan hade jag bland annat ett gäng sunset platy som var friska & nöjda. De ynglade också av sig till min stora glädje. Sedan började helvetet. En efter en drabbades fiskarna av trötthet, såg svullna ut och fick småsår på kroppen vid framfenorna. I början bara platysarna, men senare även mollysarna, någon ål, kampfiskarna osv osv. För att göra det hela förvirrande så drabbades de inte alltid av allt samtidigt och ibland märktes ingenting innan de dog. Det tog först några månader innan jag insåg att det var någon sjukdom de drabbats av. Jag misstänkte i början att det var de fiskar som ynglats fram i akvariet som led av någon form av inavelsproblem. Efter det började jakten på vad det kunde vara samt vad jag kunde göra åt det. Se gärna min gamla tråd här: http://www.zoopet.com/forum/newthrea...ewthread&f=109. Där finns också en bild på en död fisk med sår.
    Efter ett tag konsulterade jag zooaffären där jag köpt de flesta fiskarna. Minns inte om jag fick EXIT eller eSHa 2000-medicinen först men ingen av dem bet. Dock tog det lång tid att verifiera eftersom det ibland gick några veckor innan nästa fisk blev synbart sjuk. Det var nu det började bli riktigt mystiskt: symptomen förändrades. Intervallen var den samma som innan, men de drabbade fiskarna fick resta fjäll, svullen buk och problem att simma på "rätt håll" dvs de flöt uppåt med bakänden eller upp & ner. Vissa drabbades också av att bukfenan verkade "gå sönder" eller att buken runt analöppningen rent av buktade inåt. Märkligt nog kunde medicinerna jag redan fått lindra besvären, även om utgången alltid var densamma. De fiskar som överlevde länge med symptomen verkade också få någon form av "ryggbrott" eller vad man ska säga. Sneda/krokiga i ryggen, minskad rörlighet i bakänden. Min kontakt i zooaffären trodde då att det kunde vara en parasit av något slag, vilket han tyckte var fuktansvärt ovanligt. Han hade tydligen bara sålt Hexamita-medicinen till en enda kund tidigare vad han kunde minnas. Hexamita verkade fungera, så runt februari-mars i år var jag glad i hågen, inte en död fisk på två månader. Tyvärr så tog någon av medicineringsrundorna död på mina zebrasnäckor. Eftersom allt verkade OK så införskaffades 2 sugmalar, 2 guldbarber och några nya koppartetror i omgångar. Ytterligare någon månad gick och sedan började skiten igen. Nu är jag inne på 3e eller 4e Hexamita kuren, den förra körde jag också extra länge (6-7 dagar istället för 3 enligt anvisning) efter samråd med herrn i zooaffären. Nu är det ytterligare en molly som har problem att hålla sig på rätt köl.
    Det enda jag vet är att det drabbar levandefödare snabbast och att symptomen kan vara vad som helst.

    Jag börjar fundera på att börja om helt från början. Problemet är att det tar emot att avliva hela akvariet då det finns många friska individer kvar och jag kämpat så länge för att få rätt på det hela. Innan ni börjar fråga: ja jag har skött vattenbyten och filterrengöring ordentligt, 2-4 gånger i månaden.

    Jag är så förb****t frustrerad på det här nu. Snälla hjälp!
    Senast redigerad av m.algoe; 09 December 2010, 18:26. Anledning: blandade ihop nitrat och nitrit, fixat nu!
  • icehacker
    • December 2010
    • 1046

    #2
    Uuuusch, det lät inte roligt!
    60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Hmm...fisktuberkolos, kanske? Hur ser resten av fiskarna i butiken ut?
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • m.algoe
        • March 2009
        • 23

        #4
        En enda gång har jag sett sjuka fiskar i hans butik på 3 år. Han verkar vara typen som brinner för sitt intresse. Han har djuraffären med sin fru. Hon har hand om allt annat, han pysslar nästan bara med fiskarna.

        Fisktuberkulos? Hur yttrar det sig och hur behandlar man?

        Kommentar

        • fremar
          • August 2003
          • 1287

          #5
          Haben Sie kranke Fische und wissen nicht, um welche Krankheit es sich handelt und wie man sie behandelt? Hier können Sie an Hand von Bildern oder Bestimmungsschlüssel Krankheiten diagnostizieren und erfahren, woher sie kommen und wie man sie behandelt. Fischkrankheiten bestimmen und heilen mit über 500 Fotos bieten wir Ihnen die Möglichkeit eine Diagnose und Lösung zu finden.

          Kommentar

          • m.algoe
            • March 2009
            • 23

            #6
            Jaha, det lät ju inte kul *suck*
            Det stog att det var viktigt med hygien pga smittorisk. Jag har en katt som gärna doppar tassarna i akvariet och sedan slickar av tassen. (Han försöker fånga fisk, men de bara simmar runt tassen och jävlas med honom. Inte en enda fångst på 3 år ) Katten verkar frisk, men man blir ju lite orolig.

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Jag har en del jag känner som har fått det. Små sår på huden som inte läker, ibland lite illamående och huvudvärk. Det kan botas på människor med en antibiotikakur, men än så länge finns ingen fiskmedicin som tar helt kål på det. Möjligen om man själv började laborera med antibiotikakurer och spruta in medicinen i fisken. Men sådant bör bara veterinärer hålla på med.

              Som det står på sidan är den bästa "boten" att försöka se till att fiskarna mår så bra att deras eget immunssystem klarar av det. Kanske du har fått en ovanligt elak stam av det. Är det så finns det nog inte så mycket att göra förutom att starta om helt och hållet.
              Senast redigerad av Jens A.; 09 December 2010, 15:44.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • m.algoe
                • March 2009
                • 23

                #8
                Fisk-tuberkulos har två olika förlopp, beroende på fiskens motståndskraft:
                1) Fisken verkar må bra, tills den plötsligt slutar äta, förlorar styrsel, och sen dör, allt inom 1-2 dagar. Detta händer främst små fiskar eller fiskar med nedsatt motståndskraft.
                2) Fisken verkar må bra, slutar äta, magrar, får sår på huden, tappar fjäll, får fenskador, kan få bukvattensot eller utstående ögon, kan drabbas av skelettskador, innan den slutligen tappar styrseln och dör. Detta förlopp tar en eller ett par veckor, och drabbar främst större fiskar och/eller fiskar med god motståndskraft
                Jupp, låter precis som det jag har Så då är det ut med fisken och total desinfektion som gäller?

                Kommentar

                • Jens A.
                  • March 2007
                  • 5026

                  #9
                  Ack ja.
                  Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                  Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                  Kommentar

                  • fisheye
                    • November 2010
                    • 488

                    #10
                    Visst är det riktigt frustrerande med när man inte kan hitta en ordentlig orsak-verkan och därmed medicin. Själv har min son haft ett antal hopplösa fall av liknande beskrivningar (dock utan fenröteliknande symptom).
                    Med tanke på att katter kan trampa i det mesta och förvisso kanske är renliga enligt vissa mått mätt så verkar du vara en orsak på spåret, ursäkta, tassen.

                    Kommentar

                    • m.algoe
                      • March 2009
                      • 23

                      #11
                      Ursprungligen postat av fisheye
                      Med tanke på att katter kan trampa i det mesta och förvisso kanske är renliga enligt vissa mått mätt så verkar du vara en orsak på spåret, ursäkta, tassen.
                      Nu hänger jag inte med. Menar du att jag är något på spåret med fisktuberkulosen eller att katten skulle ha smittat fisken med något? Om någon kan förklara fiskarnas sjuka med något annat än tuberkulos så vore jag lycklig.

                      Kommentar

                      • fisheye
                        • November 2010
                        • 488

                        #12
                        Fiskturberkulos vet jag förlite om. Men om katten trampar omkring i något (oavsett om detta är en innekatt eller utekatt) som den sedan för till akvariet så skulle jag gissa på att detta är ett problem. Jag vet inte vad kattsand innehåller exempelvis. Men man kan ju tänka sig att katten går i exempelvis avföring eller så.

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #13
                          Mycket bra och ingående beskrivning!
                          Länken du postat ovan fungerade inte. Jag tror det skall vara den här.

                          Trots din fina beskrivning kan det vara svårt med en diagnos men det låter som bukvattensot, fisktuberkolos eller dyigt. Båda dessa är enligt min mening ett resultat av försämrad kondition / stress av någon anledning, exempelvis någon form av förgiftning.
                          Ang ovanstående sjukdomar:
                          Fisktuberkolos är relativt ovanligt och alvarligt. Det kan även smitta människor. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=35707 det tycks som om detta är en bakterie.
                          Bukvattensot tycks oftast orsakas av en flagellat här är en artikel om det. http://213.180.95.58/artikelarkiv/cb...r=8401&lopnr=8 publicerad 1984.
                          Jag lyckades ”bota” detta ibland med Flagyl lite innan den artikeln publicerades.
                          Senare har man med gott resultat använt detta.

                          Men det viktiga i det hela är att försöka undvika dessa sjukdomar som jag tror ligger mer eller mindre latent hos de flesta fiskar. Hur då?
                          Naturligtvis undvika giftiga ämnen så lång det går! Men jag har en teori som bestrids av många och det är ammonium, vilket vi tillför när vi matar våra fiskar. Detta leder i sin tur till Nitrit vilket också är skadligt. De symptom du beskriver och ovanstående sjukdomar blev allt vanligare efter de Afrikanska sjöciklidernas intåg i hobbyn. Det blev med dessa modernt med växtlösa eller växtfattiga akvarier. En annan orsak kan vara den samtidiga introduktionen av de så vackra BTN bakgrunderna. Av den enkla anledningen att innan dessa kom på marknaden försökte man oftast försöka dölja bakrutan med växter. Nu vill man ofta att den tjusiga bakgrunden syns och vill inte dölja den.
                          Vad har nu detta med förgiftning att göra? Jo, växterna (och alger) drar snabbt i sig Ammonium innan det hinner skada fiskarna. Det bildas inte heller någon nitrit.
                          Du är ju duktig fotograf, kan du inte ta en helbild på ditt akvarium?
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • m.algoe
                            • March 2009
                            • 23

                            #14
                            Hej Bosse

                            Ja, det är rätt länk, tack!
                            Ska ordna en bild så snart jag kan. Kan förvarna om att vattnet är väldigt grönaktigt just nu pga hexamitan (medicinen).
                            Jag har förvisso bara teststickor, som jag efte rlite läsning här förstått inte är helt pålitliga, men nitritvärdet har du iaf i mit första post.

                            Återkommer med bild!

                            Kommentar

                            • Miliimli
                              • March 2010
                              • 2457

                              #15
                              Det var väl nitratvärdet du visade? 25-50 visst?
                              Nitrit (NO2) ska vara 0!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...