Sjuk guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vimsa
    • November 2008
    • 768

    Sjuk guppy

    Hur stort är akvariet?
    30 liter

    Vilken filtrering använder du?
    Aqua-el PAT Mini, 400 l/h, följde med akvariet.

    När startade du akvariet?
    Ca 2 månader sedan. Släppte i två guppys, samma två som nu går i akvariet (+ en till), men de visade symptom på någon slags förgiftning efter ca 6 timmar, så jag flyttade tillbaka dem. Startade om akvariet (bytte ut allt vatten), lät det gå med lite växter och sandsnäckor i ca 2 veckor. Släppte i 4 st Dvärgkardinalfiskar, som flyttades ett dygn senare (de var bara där tillfälligt). Dagen därpå släppte jag i 8 st Dvärgkardinalfiskar (skulle egentligen ha haft guppysarna som startfiskar men fick tag på dvärgkardinalerna lite oväntat), en dag senare var 2 döda och 5 döende. Lyckades rädda 1 som nu går i mitt andra akvarium på 150 liter. Därefter tappade jag nästan intresset för detta akvarie, men ca 3-4 veckor senare så släppte jag i de två guppysarna igen, i samband med att jag plockade ur stenarna, startade om det igen, och flyttade på det. De fick gå där i en vecka, och därefter flyttade jag över ännu en guppy som blev jagad i mitt andra akvarie pga. sin stora fena. Nu, ca 9 dagar senare uppvisar en av de två guppyhanarna (som gått där längst) symptom på sjukdom.

    Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
    För att göra det hela lite klarare:
    1 ung guppyhona
    1 ca 1 år gammal guppyhane
    1 ung guppyhane, vars bitna fena håller på att läka (bra)

    Hur ofta och hur mycket vatten byts?
    7-8 liter i veckan

    När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då?
    ca 8 liter för tre dagar sedan

    Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
    De får någon enstaka flinga ungefär varannan dag

    När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
    Upptäckte idag att den äldre guppyhanen hade väldigt utåtstående fjäll på bakkroppen och letade mat när jag matade, men inte åt något när det väl for förbi någon flinga. Det är främst de utåtstående fjällen jag oroar mig för, är rädd för bukvattensot. Han rör sig dock som vanligt i akvariet.

    Har sökt lite på bukvattensot, men inte hittat något direkt "konkret" att gå på, så frågar i en egen tråd
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Är det bara den äldre hanen som visar symptom?
    Guppy blir inte mycket äldre än ett år så kan ju vara åldern som tar ut sin rätt.
    Tycker inte det du skriver tyder på någon speciell sjukdom. Att fjällen sticker ut är ingen sjukdom utan ett tecken på att fisken mår väldigt dåligt.
    Medicinera inget i det stora karet om du inte måste utan misstänker du sjukdom bör du medicinera de sjuka separat till att börja med.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Vimsa
      • November 2008
      • 768

      #3
      Det är bara den äldre hanen som visar symptom ja. Hans kull var från början inte stor, det var bara han och 2 honor, honorna dog och "försvann" för ca 6 månader sedan. Funderar på att helt enkelt avliva honom, men å andra sidan är det "bara" så att han har utåtstående fjäll. Har en dålig fisk i storakvariet också, men det av helt andra anledningar (en Fjärilsciklid med typ "slöjfenor", som har blivit rejält mobbad och har ganska såriga fenor), tänker inte medicinera där annat än om fiskarna där också börjar uppvisa symptom. Får väl avvakta till imorgon och se om han är bättre eller sämre. Har dock tyvärr inget annat än en hink att eventuellt placera honom i för medicinering.

      Kommentar

      • Icecoffee
        • November 2010
        • 447

        #4
        alla tycker olika vad det gäller medicinering, jag bahandlar just nu hala mitt kar med medel mot munröta då risken är stor att det finns kvar annars.
        Nu säger jag inte att du ska medicinera i första hand då det precis som nina säger inte låter något sjukdomsspecifikt. hanen kanske bara är gammal. Såriga fenor och skador drar gärna till sig svamp och annat, för underlätta läkning kan med ha salt i karet. en del kör med ectozon och andra med grovt havssalt. vilket som funkar. koncentrationen har jag inte i huvudet men har för mig 1 dl per 100 liter. 1%. Kolla först med någon annan innan jag hinner hem
        Cogito, ergo sum
        (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
        (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Att medicinera i en hink fungerar men det är svårt att se om det gör någon verkan så länge spannen inte är genomskinlig =S
          Genomskinlig glass-/godisburk funkar annars oxå fint så länge det är småfisk
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • Vimsa
            • November 2008
            • 768

            #6
            Jag har avlivat honom då han snabbt blev sämre Fjällen stod ut över hela kroppen, han var inte ett dugg intresserad av mat och stod och hängde i ett hörn. Jag har dessutom en känsla av att han hade hunnit dö innan jag hade hunnit fixa någon medicin. Trist på en så fin fisk, han hade en väldigt fin färg, även om fenorna var ganska små. Vad blev han? 1 år och 2 månader tror jag. Upptäckte guppyyngel (antagligen efter honom) i akvariet idag så på något sätt så går det ju vidare

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Tråkigt.. Men när fjällen rest sig brukar det vara på sluttampen =S
              Hoppas hans avkommor överlever och får hans fina färger då =)
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              Arbetssätt...