Vita utstickande prickar på Scalarer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rajblask
    • January 2010
    • 92

    Vita utstickande prickar på Scalarer

    Hej! Mina scalarer har i några dagar varit väldigt skygga och oaktiva och idag upptäckte jag att dom har vita, utstående prickar/"plitar". Vad kan detta vara? Dom ser verkligen inte frisk ut.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Bild som du länkar hit vore inte fel...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Rajblask
      • January 2010
      • 92

      #3
      Fick inte till några bra bilder men jag hoppas ni ser.



      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Svårt att se, tyvärr.
        Ser det ut som pormaskar/finnar?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Rajblask
          • January 2010
          • 92

          #5
          Jag var ner på djurmagazinet och dom trodde att det var någonting bakteriellt som angriper kroppen och fick medicin för det. Hoppas på att det löser sig.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Det tror jag med. Jag hade Altumskalarer som fick något liknande och efter det så slutade de käka för att till slut kola av. Ingenting jag gjorde hjälpte trots medicinering osv, och jag hoppas att det inte är samma som dina fått. Skriv gärna och berätta hur det gick och lycka till!

            En annan grej, tänk på nu när du medicinerar finns risken att medicinen dödar alla bakterier i karet, även de goda som gör att du har bra balans. Så räkna karet som nystartat efter medicineringen...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Rajblask
              • January 2010
              • 92

              #7
              Hej igen. Nu har även en annan fisk blivit sjuk och fått "ludd" kring munnen.. Jag funderar på att prova medicinen protozin istället om inte det har blivit bättre till i morgon. Ikväll får jag även hit ett 60 liters akvarium som jag tänker använda till mina sjuka fiskar.. Hoppas inte att fler blir smittade !

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Sök på vitapricksjuka, oodinium och columnaris. De två första är parasiter, den sista är en bakterie. Vitaprickmedicin hjälper mot de båda första, antibakteriella mediciner på den sista.
                Är det parasiter, behandla hela karet, är det bakterier, isolera firrarna och kör en behandling med t ex AquaFuran. Myxazin eller Furanol.

                Salttillsats hjälper till vid båda två.

                Protozin är en medicin mot parasiter.
                Senast redigerad av Jens A.; 15 November 2010, 10:17.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • Rajblask
                  • January 2010
                  • 92

                  #9
                  Jag vet inte riktigt vad som stämmer in, men på scalarerna är det stora vita, luddiga prickar över hela kroppen och på den andra fisken är det som att munnen håller på att ruttna bort. Ska jag prova med salt också? Har slöjstjärtar, tetror och nå algätare i akvariumet tillsammans med scalarerna . Tål alla salt?

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    Låter som ett bakterieangrepp, troligen columnaris. Isolera de sjuka fiskarna och behandla med antibakteriellt medel + salt 1 msk/100 liter. Låt det vanliga karet vara så länge.

                    Kolla även upp svamp. Surfa in på www.jbl.de, ta engelsk version, och "Online hospital". Se om du kan hitta något som stämmer in där.
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • Rajblask
                      • January 2010
                      • 92

                      #11
                      Jo, det är förmodligen ett bakterieangrepp. Ingen av bilderna stämmer in riktigt, men det verkar mest troligt. Använder myxazin som ska kunna hjälpa till det, men har ännu inte sett några förbättringar. Men det ser även ut som att det skulle kunna vara svamp och har läst att protozin ska kunna hjälpa till det. Hur ska jag då göra? Man kan väl inte använda två mediciner samtidigt? Mm, jag ska isolera dom ikväll när jag får akvariumet. Då testar jag med lite salt också.

                      Kommentar

                      • Jens A.
                        • March 2007
                        • 5026

                        #12
                        Behandla för det du tror mest på. I mitt fall skulle jag ta den antibakteriella behandlingen. Att köra två mediciner samtidigt är en hästkur, och då kan ibland medicineringen själv vara det som tar kål på fisken. :/
                        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                        Kommentar

                        • Rajblask
                          • January 2010
                          • 92

                          #13
                          Har kört med medicinen sen i söndags och har använt salt i två dagar men det händer ingenting. Nu har scalarerna börjat bli röd kring munnen och ögonen också. :S

                          Kommentar

                          • Jens A.
                            • March 2007
                            • 5026

                            #14
                            Kuren varar väl längre än så?
                            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                            Kommentar

                            • Rajblask
                              • January 2010
                              • 92

                              #15
                              Jo, den räcker till i morgon, men det har inte hänt någonting. Och inatt dog en av mina scalarer. Ingen annan verkar ha blivit sjuk än så länge och jag tror att andra scalaren inte klarar sig längre än till i morgon..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...