Kampfiskhane död

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Icecoffee
    • November 2010
    • 447

    Kampfiskhane död

    Använder kjells fina mall

    Akvariumet där kampfiskhanden gick är på 165 liter och filtreras med ytterfilter, akvariumet har varit igång 3-4 veckor med lite fisk, 11 tetror 3 guppy just nu.
    Ph i karet på 7,5, KH ligger på 6DH, nitrit = 0 ammonium = 1,5
    Alvariumets övriga fiskar mår bra, dock har flera dött tidigare för något vi tror var svampinfektion?
    Vi har 10-15 växter olika sorter, svärdplantor vattenpest, och några andra vars namn jag inte kan.

    Vi har gjort vattenbytet regelbundet varje vecka 20-30 % då vattnet luktat starkt, svårt att beskriva men misstanka om ammoniak typ. kanske ammoniumet? inte en aning här, men värdena är nu bra förutom ammonium på 1,5. ( byte kommer göra idag igen)

    Fiskarna matas med varierande kost om, flingfoder, röda mygglarver, guppyfoder

    Historien från början. hanen har gått tillsammans med sina honor i ett 45 liters kar vilket resulterade i yngel. så honorna fick flytta till vårt lilla kar innan de var pigga nog att komma till 165 liters karet. där dom idag frodas och mår bra, hanen fick stanna och sköta om sina ägg och yngel innan de blev frisimmande.
    Vi flyttade honom för 2 dagar sen till 165 liters karet, som tidigare haft problem med svamp? och karet har således blivit behandlad med ectopur.
    han mådde bra till en början men igår mitt på dagen började min fru se att han simmade lustigt och ville typ fly från karet, simmade kraftigt mot ytan. när jag vaknat ( jobbat natt) ser jag att han har en vit beläggning kring sin mun, ungefär som upplöst papper, som även hände som trådar. han blev då isolerad och fick ett starkare behandling med ectopur.
    blev en kort tid piggare igen och det vita löstes upp. på kvällen ser vi att han är tröttare och simmar snett i det 14 liters kar han är i. man kunde se att han inte orkade simma upp utan sjönk hastigt till botten (ungefär som honorna vid parning) varpå han dog. vid en närmare inspektion hade han som tunna trådar men små bollar längst ut runt infekterade området, ungefär som en maskros. jag tänkte att detta var mögel? kan det vara det?

    Bild 1
    de skygga avkommorna

    Bild2
    Hanen



    hoppas ni kan hjälpa mig.
    de övriga fiskarna mår bra, men vi vågar inte riktigt introducera nya i nuläget. och sen kommer detta 165 liters bli ett labyrint kar med endast gurami / kamp och frågan är då om man helst ska starta om och rengöra att grundligt ink filter.
    MVH
    Micke
    Cogito, ergo sum
    (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
    (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    är det där verklgien en hanne???? det ser ut som en hona i mina ögon.. fast jag har inte så bra koll på asien.

    Kommentar

    • Icecoffee
      • November 2010
      • 447

      #3
      dålig bild, men det är en hane, färgen har inte riktigt kommit med, den är av typen Veil tail. om inte en hane så vet jag inte varför äggen blivit befruktade och inte heller vem som byggde skumboet
      Cogito, ergo sum
      (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
      (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        ah. a som sagt har inte så himla bra koll på asien :P

        Kommentar

        • Icecoffee
          • November 2010
          • 447

          #5
          nån sjukdomsexpert därute som har några tips.
          är det nån fara att introducera nya fiskar efter man har saltat vattnet och dom övriga fiskarna mår bra, har tänkt att vänta typ 2 veckor så man har gjort lite fler vattenbyten.
          Cogito, ergo sum
          (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
          (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

          Kommentar

          Arbetssätt...