Kopparförgiftning?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Briony
    • September 2010
    • 19

Kopparförgiftning?

Jag har nyligen startat upp ett malawikar på 240l och har just nu 5st blåzebror.
    Filter: juwel rios inbyggda + fluval 305.

För ca 1.5veckor sedan så la jag i några små ljusgröna stenar som jag plockat i ett lavaområde (och kokat innan). Jag misstänker att dom innehåller koppar men jag trodde inte att koppar var farligt för firrarna förren jag läste det nu :P

Läste också att om det gäller förgiftning så drabbar det alla fiskarna. Men just nu så är bara 3 av 5 fiskar lite mörkare medan dom andra ser helt opåverkade ut.
    Kan det fortfarande handla om kopparförgiftning? Alla fiskarna äter och rör på sig som vanligt men frågan är om dom klarar sig i höghaltigt kopparvatten? Jag gjorde precis ett delvattenbyte och hade i lite bakteriekultur och avlägsnade dom gröna stenarna. Bör jag byta mer vatten?

Symptom: blåzebror som blivit lite mörkare (gråblå/grådassiga) och lite fläckig (ungefär som när man bränt sig i solen och fjällar).
  • Kjell Fohrman
    Administrator

• December 2001
    • 48148

1/ Förgiftning drabbar alla fiskar men olika arter är mer eller mindre känsliga så därför syns det inte på alla
    2/ Kokning gör inte stenarana mer eller mindre kopparhaltiga
    3/ Jag tror (men vet absolut inte) inte att några små ljusgröna stenar skall leda till kopparförgiftning i akvariet
    4/ Det finns inget speciellt kännetecken på kopparförgiftning utan koppar i vattnet leder snarare till att fiskarna rent allmänt mår sämre och lättare drabbas av sjukdomar
    5/ det finns koppartester i handeln som kan vara värt att testa
    6/ men tror du att det är kopparförgiftning (eller någon annan förgiftning) pga sternarna så ta för sjutton upp dom direkt och gör ett vattenbyte
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Briony
      • September 2010
      • 19

Beteendet verkar inte sjukligt i alla fall. Dom är väldigt livliga.

Bör jag byta allt vatten? Nu byttet jag bara en 1/3-del.

Den 5e oktober la jag i dessa 5 fiskar. En vecka innan dess startade jag akvariet.

Kommentar

Arbetssätt...