Grå beläggning på huvudet/ögat, rödjuvelciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ChrisPalwan
    • March 2008
    • 30

    Grå beläggning på huvudet/ögat, rödjuvelciklid

    Har en sjuk rödjuvekciklid. Han har fått en gråaktig beläggning på framsidan av huvudet, på ena sidan samt över större delen av det ögat.
    Hittar inga bra bilder här på zoopet som liknar det min fisk har. Är det någon som har några bra bilder på sammetssjukan eller hudgrumling?

    Akvariet är ett 400l med mest botior av olika slag, ett par siamesiska algätare och tre ancistrus. Har inga andra ciklider kvar i akvariet just nu och inga andra fiskar har några symptom.

    Har haft akvariet i gång i tre år. Kom hem igår efter ett års arbete utomlands och de som tagit hand om akvariet åt mig har väl inte riktigt skött det så väl som jag burkar.
    Har 28C och PH var nu nere på 6,5 brukar ha runt 7 annars.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Låter som en bakterieinfektion. När jag fick sådant där använde jag Dessamor-P, och det funkade fint.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      eller eSHa 2000. ska visst funka bra med.

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Om du skall behandla, isolera firren i en egen tank/hink med syresten eller något. Antibakteriella medel kan vara lika elaka mot de bra bakterierna i filtret.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • ChrisPalwan
          • March 2008
          • 30

          #5
          tack för svaren. Jag hade inte haft hand om akvariet själv på länge och vattenhygienen var nog inte den bästa. Bytte en hel del vatten under en vecka och efter det så blev fisken faktiskt frisk utan några medeciner.

          Kommentar

          Arbetssätt...