Torpedsjuka hos guppy?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • regicide
    • May 2010
    • 113

Torpedsjuka hos guppy?

För drygt en månad sedan köpte jag en guppy hona för att de jag hade inte skulle vara så stressade av hannens uppvaktande. Denna har inte växt till sej någonting och är så lite och smal jämfört med mina övriga, tycker hennes stjärtfena ser ihopdragen ut. Har heller aldrig sett hennes rygg och bukfena helt utspänd och "fin" om någon förstår vad jag menar. Kan guppy se ut så här eller är hon sjuk och har varit sen hon kom? Borde ingen mer blivit smittad?

BILD

BILD2

1/ Hur stort är akvariet?
    110Liter
    2/ Vilken filtrering använder du? Fluval 305 ytterfilter
    3/ När startade du akvariet? ca. 3 månader sedan

5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?5 guppy, 3 anicistrusmalar (1 över 7 cm) 9 neontetror 10 kardinaltetror 2 black molly 2 sorgmanteltetror
    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? vet inte vad de heter men två glesare och fyra storbladiga (ganska mycket växtlighet)
    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? Ph kran : 8.5 KH vet ej
    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet Ph: 6.5 - 7 enligt djuraffär Kh. "bra" enligt djuraffär
    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? 1/3 en gång i veckan
    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`? fyra dagar sedan, 1/3
    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering? Nej
    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge? Nej
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? Nej
    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. Flingfoder, algtabletter och bottenfoder. Lite åt gången och allt äts alltid upp.
    15/ Har du nyligen bytt foder? Nej
    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? Se tidigare i inlägget
    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? nej
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc. Nej
    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet? nej
    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv? Nej
    22/ Tar du direkt bort döda fiskar? Ja om jag skulle hitta någon tar jag självklart bort den!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

Tyvärr är det ingen återvändo för den honan.
    Hon kommer att tyna bort för att till slut dö, så väljer du att ta bort henne eller lämna tillbaka henne till affären kommer inte jag att döma dig iaf.
    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• regicide
      • May 2010
      • 113

Ursprungligen postat av ansjo
      Tyvärr är det ingen återvändo för den honan.
      Hon kommer att tyna bort för att till slut dö, så väljer du att ta bort henne eller lämna tillbaka henne till affären kommer inte jag att döma dig iaf.
      Hmm, så du tror hon har sån där torpedsjuka alltså? Hon har ju ändå sett ut så där i en månad liksom Frågan är ju så hon inte smittar de andra med något egentligen annars kan hon ju fortsätta leva sitt smala liv,,,

Kommentar

• ansjo
        • November 2005
        • 29967

Prova att salta vattnet med 0,5 dl/ 100 liter akvarium och efterhand minska salthalten i karet genom dina vattenbyten. När du gör dessa så tillsätt inget nytt salt och honan kan kvickna till tilfälligt. Prova gör ju inget...
        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• regicide
          • May 2010
          • 113

gjorde vattenbyte nu precis, lika bra ifall att. Brukar tillsätta lite salt vid vattenbyten så gjorde som vanligt så får väl se. Hon har nog inte vart så här smal innan men vet inte riktigt, har bara reagerat på att hennes fenor är så ihopdragna. Ingen annan verkar ha blivit dåligt under så här lång tid i allafall så borde ju inte vara smittsamt

Kommentar

• ansjo
            • November 2005
            • 29967

Ursprungligen postat av regicide
            gjorde vattenbyte nu precis, lika bra ifall att. Brukar tillsätta lite salt vid vattenbyten så gjorde som vanligt så får väl se. Hon har nog inte vart så här smal innan men vet inte riktigt, har bara reagerat på att hennes fenor är så ihopdragna. Ingen annan verkar ha blivit dåligt under så här lång tid i allafall så borde ju inte vara smittsamt
            Det är det sorgliga, de brukar svälta ihjäl och det kan ta ganska lång tid...
            Det ser inte riktigt ut som torpedsjuka, då brukar fenorna vara ännu mer ihopklistrade. Svajar den med kroppen när den simmar?
            /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Nina82
              • January 2008
              • 6610

Behöver inte nödvändigtvis vara torpedsjuka.. Tycker inte det ser ut så på bilderna utan ser mer ut som en guppy som mår allmänt dåligt och är avmagrad. Alternativt gammal.
              Lycka till, men jag tror som ansjo att det nog är gånget för denna hona. Ett dåligt exemplar helt enkelt

Edit: Ganska så exakt som ansjo skrev ovan (som vanligt)
              Senast redigerad av Nina82; 15 October 2010, 18:40.
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

Kommentar

• regicide
                • May 2010
                • 113

nej den är som de övriga i allt, förutom formen på fenorna. Men svälta ihjäl låter ju lite otäckt de är klar. Kanske gör lidandet kort ändå, något fel tycks de ju vara då den magrar så.

Kommentar

• regicide
                  • May 2010
                  • 113

Ursprungligen postat av Nina82
                  Behöver inte nödvändigtvis vara torpedsjuka.. Tycker inte det ser ut så på bilderna utan ser mer ut som en guppy som mår allmänt dåligt och är avmagrad. Alternativt gammal.
                  Lycka till, men jag tror som ansjo att det nog är gånget för denna hona. Ett dåligt exemplar helt enkelt

Edit: Ganska så exakt som ansjo skrev ovan (som vanligt)
                  Tror inte hon är gammal, elelr vad vet jag men i jämförelse med de andra är den väldigt liten. Mina övriga guppy honor är ca 4 cm medans denna kanske är 2.. alltså väldigt liten överlag Hon simmar omkring i allafall och äter mat när hon får, dock verkar det inte sätta sej kring magen direkt, kanske hög ämnesomsättning? nej får väl vänta lite och se, hon kan få några dagar till i allafall var mest orolig om det var smittsamt

Kommentar

Arbetssätt...