Skadad koi.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wolle1950
    • January 2010
    • 31

Skadad koi.

För ett par veckor sedan upptäckte jag att en av mina koiar hade fått skador på ryggen. Det troliga är väl att en fiskmås eller liknande har attackerat den. Finns det något jag kan göra eller är det bara att vänta och se? Fisken är född 2001 och är 45 cm lång. Dammen är på 5 kubik, pH = 6,5, KH =1, NO2 = 0. Koien äter som vanligt och beter sig normalt. Jag har ytterligare 6 koi-karpar och c:a 20 guldfiskar i dammen.

Wolfgang.
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Wolle1950; 09 August 2010, 20:33.
  • Faltsetas
    • June 2010
    • 96

har den några öppna sår? jag kan inte se nåt på bilden isf finns de lite olika saker du kan göra.... beter den sig normalt, äter normalt och simmar normalt så kan du glatt lägga i den igen... men ha uppsyn om de skulle ändra sig den närmsta veckan... kan ju bara varit att den fått sig en törn..
    Senast redigerad av Faltsetas; 09 August 2010, 20:41.

Kommentar

• Wolle1950
      • January 2010
      • 31

Den beter sig normalt och äter normalt. Allt det mörkröda fanns inte förrut, det måste väl vara blödningar. Den var bara gul och vit innan. Jag misstänker att de mörkare fläckarna är sår. Den går kvar i dammen som vanligt, jag var bara tvungen att ta upp den för fotografering, var lite blyg för kameran och gick ner på djupet när jag kom närmare.

Kommentar

• Aircut64
        • July 2007
        • 1207

Ha den i ett akvarium för tillfället.
        Den kommer att klara sig om du matar den väl. Släpper du ut den i dammen så finns det risker för den att somna in för gott.
        Nåväl, mata den med lite mer köttigt foder, Hikari Cichlid Gold eller Hikari Koi.
        I det här fallet så vore Hikari Cichlid Gold bäst.

Kommentar

• åheim
          • April 2006
          • 13197

Ursprungligen postat av Wolle1950
          Den beter sig normalt och äter normalt. Allt det mörkröda fanns inte förrut, det måste väl vara blödningar. Den var bara gul och vit innan. Jag misstänker att de mörkare fläckarna är sår. Den går kvar i dammen som vanligt, jag var bara tvungen att ta upp den för fotografering, var lite blyg för kameran och gick ner på djupet när jag kom närmare.
          Det där såg inge kul ut, va det nu är den drabbats av...? Det där svarta, har du undersökt det, mig veterligen så blir aldrig sår på fisk svarta, tänker att det kanske är nåt kräftdjur eller parasiter typ och det röda ser ju ut som nån förgiftning som sprider sig längs ryggen eller ett stort hematom!
          Senast redigerad av åheim; 09 August 2010, 21:43.
          Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Rooster
            • March 2006
            • 1468

Oj vad märkligt, förstod inte heller att det lila inte skulle va där så att säga. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig då jag varken är särskilt fiskpatologiskt lagd eller särskilt koierfaren men denna site kanske kan hjälpa: http://www.jbl.de/factmanager/index.php?lang=en
            klicka på "Online Hospital"
            Fish for Life!!!

Kommentar

• eriahl
              • April 2004
              • 5681

Är det bara den och ingen annan det syns något på? Kanske en otrevlig solbränna?
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• Kramfors
                • January 2003
                • 7265

Tycker också det kan vara solbränna.
                Brukar drabba vita fiskar mest.
                http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• Wolle1950
                  • January 2010
                  • 31

Ursprungligen postat av Kramfors
                  Tycker också det kan vara solbränna.
                  Brukar drabba vita fiskar mest.
                  Sluta skämta, det där med solbränna tror jag inte på. Solbränna får man inte över en natt, och genom UV-filtret har den inte passerat. Alla andra fiskar är friska, de har inte använt något solskyddsmedel. Det vore synd om jag miste min största koi, den är ju "flockledaren".

/Wolfgang.

Kommentar

• eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

Solbränna var inte menat som ett skämt. Vattnet som blivit dåligt kanske av någon anledning som syns lättast på ljusa först.
                    Senast redigerad av eriahl; 10 August 2010, 11:49.

Kommentar

• Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

Ursprungligen postat av Wolle1950
                      Sluta skämta, det där med solbränna tror jag inte på. Solbränna får man inte över en natt, och genom UV-filtret har den inte passerat. Alla andra fiskar är friska, de har inte använt något solskyddsmedel. Det vore synd om jag miste min största koi, den är ju "flockledaren".

/Wolfgang.
                      Varför tror du det är skämt.
                      I klara vatten kan UV-strålningen från solen nå till avsevärda djup.
                      http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• Wolle1950
                        • January 2010
                        • 31

Jag tror ändå inte på solen, eftersom största delen av dammen ligger i skugga mitt på dagen när solen är som starkast. Jag bifogar en bild av samma fisk från december 2007 så att ni ser skillnaden. Det röd-lila kom över en natt, helt utan solsken.

/Wolfgang.
                        Bifogade filer

Kommentar

• eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

Det var försök att spåna om vad det kan vara så då blir det funderingar hit och dit. Är ju svårt att riktigt komma på orsaker och sol t ex kan vara en orsak om man har riktig otur ibland.

Kommentar

• Patrik Steen
                            • May 2006
                            • 8464

Solen kan vara boven många gånger,men vad är problemet jag ser inga sår på bilden du har skickat??om det är dem små svarta fläckarna behöver det inte betyda ett dugg att den skulle vara sjuk på nåt vis..
                            Mvh.Patrik

Kommentar

• Wolle1950
                              • January 2010
                              • 31

Hej igen!
                              Nu har det gått en månad sen jag berättade om min koi. Tillståndet har förvärrats, fjällen står ut på halva fisken. Jag tog upp den för fotografering, den ser riktigt läbbig ut. Trots utseendet så beter den sig normalt och äter normalt som alla andra i dammen. Finns det något att göra eller är det bara avlivning som gäller? Det var även lite blodigt på plasten efter fisken.

/Wolfgang.
                              Bifogade filer

Kommentar

Arbetssätt...