Sjuka dvärgciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Slatan
    • August 2009
    • 277

    Sjuka dvärgciklider

    Hej

    För några veckor sedan köpte jag två kakaduor, hona & hane. Efter någon dag såg jag att honan inte mådde så bra, det såg ut som att hjälarna var "större". Det såg ut som att hon simmade runt och kliade sig på stenar o så. Hjälarna blev ännu större alltså typ som att de stod ut från kroppen, hon var slö, i början hängde hon mest för sig själv uppe vid ytan, men sen orkade hon inte det då la hon sig på botten och andades hastigt. Efter några dagar dog hon, och sen kom samma symptom på hanen, och den dog några dagar senare.

    Mina andra fiskar märkte jag inget på, kilfläcksrasboror o en ancistrus. Efteråt så gjorde jag en lite större rengöring, kanske egentligen borde gjort en helrengöring? Men alla fall, Någon vecka senare gick jag tillbaka till djuraffären jag köpt dom på och sa att dom hade dött, då fick jag två nya gratis Dum som jag var hällde jag i dom som vanligt, och nu två veckor senare har honan visat samma symptom och vi tog precis bort henne. Hanen har ännu inte visat symptom, men vad bör jag göra, är det någon välkänd sjukdom som är lätt att medicinera?
    -Varför är bladlöss så små?
    -De stannar i växten!

    54 liter akvarium
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är jättesvårt att avgöra vad som hänt dina fiskar, likaväl som det kan vara tillfälligt, kan det vara något mer allvarligt (som jag dock inte tror). Det är tyvärr inte så mycket du kan göra i nuläget, att totalrengöra karet är dock inte rätt väg att gå då du riskerar att få obalans efteråt med fler fiskar som mår dåligt.
    Dvärgciklider är många gånger lite känsligare av sig och kan råka ut för sådana här grejer, och är inte vattenkvalitén helt OK så kan de snabbt bli dåliga.
    En annan mer trolig orsak kan vara att honan fått lite stryk eller blivit stressad av hannen då hon är ensam hona, det kan hjälpa om du får tag i två eller fler honor som han kan agera mot.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    Arbetssätt...