När ge upp och avliva - hur vet man?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vickson
    • May 2010
    • 760

    När ge upp och avliva - hur vet man?

    Min fjäril har gått i karantänkar i 6 dagar nu med ektozon och eSHa 2000, ingen som helst förbättring på "såren". Köpte förstoringsglas igår och det syns inget speciellt mer än att det är vitt som står ut. Fick tips om en trolig bakterieinfektion vilket eSHa 2000 kanske borde ha tagit men tydligen inte. Nu står han på botten och andas jättehäftigt, simmer inte längre. Så nu är frågan, låta honom somna in eller köpa ytterligare en medicin och hoppas på att den hjälper? För maken är det "bara en fisk" och han vill avliva och köpa nytt på en gång i stället för att fixa kar, pump och mediciner för flera hundra. Men finns det någon chans att han överlever och blir bra så vill jag ju hellre det samtidigt som jag inte vill göra så att han lider längre än "nödvändigt".

    Vad skulle ni göra? Finns det någon chans att han repar sig om jag provar annan medicin, typ General Tonic eller är det kört?
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Jag tror tyvärr det är kört. Man kan ju aldrig veta dock. Själv hade jag nog avlivat på skonsammast möjliga sätt, skära av huvudet. Ughh!:-(
    Checking out...

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Som jag skrivit tidigare är det nästan alltid rationellast att avliva sjuka fiskar (utom om det är nåt mycket enkelt, som vitaprick) istället för att försöka behandla dem - chansen att rädda fisken är nästan noll, och ofta är medicinerna dyrare än en ny fisk.

      Det _finns_ en möjlighet att en ny medicin kan rädda din fisk, men, som sagt, oddsen är väldigt dåliga.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • vickson
        • May 2010
        • 760

        #4
        Jo jag vet att du sa det. Min man sa samma sak när vi skulle handla karantänkar, pump, medicin och annat för 600 kr... Men jag klarar inte att bara avliva utan att försöka, är för blödig.

        Jag ger fjärilen ett sista försök i en femtiolitersbalja med dubbel kur eSHa 2000 utan ektozon där jag inte kommer kolla nitrit och byta vatten utan bara hålla tummarna att det blir bättre. (Och att de andra fiskarna inte är smittade med vad det nu är han har...)

        Kommentar

        • askungen
          • June 2010
          • 107

          #5
          Va jättetråktigt, ja har oxå fjärilsciklider, ja skulle nog göra som alla innan mig rekommenderat dig att göra dvs ta bort den ,verkar ju som den lider mycket i din beskrivning. Om du inte vill "skära huvet" av den så kan du göra följande, ok det är oxå jobbigt men ja tycker det är lättare än skära av huvet. Lägg den i en platspåse och däng den hårt i diskbänken el bordet, den dör direkt, slå nån till gång om du vill vara riktigt säker, det är inge kul men det går fort och så slipper den en lång kvalfull död.
          Anki
          220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
          60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

          Kommentar

          • vickson
            • May 2010
            • 760

            #6
            Ja skära huvudet av skulle jag inte klara, men min man som är jägare grejar nog det. Måste jag avliva själv blir det i en svart hundbajspåse och så ta en stor sten och dunka på påsen. Men jag hoppas än att den dubbla kuren medicin ska göra under...

            Kommentar

            • vickson
              • May 2010
              • 760

              #7
              Imorse låg han vid ytan och orkade inte simma riktigt , levde dock. Att han skulle kunna bli frisk nu känns ju inte aktuellt så maken gjorde processen kort.

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Några tips till andra som läser det här:

                * IKEA's flaj-backar är jättebra karantänskar (gäller säkert plastbackar, murbruksbaljor mfl från andra källor, t.ex. Claes Ohlson, med).
                * Gammal överbliven antibiotika ska ju egentligen lämnas in på apotek för destruktion, men man kan spara den åt sina fiskar också...
                * Nejlikolja är ett icke-receptbelagt och effektivt bedövningsmedel som man kan använda för att avliva fisk om man inte vill kapa huvudet på dem. Erikthur här på forumet har skrivit om saken: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=71471

                (Använd f.ö. inte alkohol för att avliva fisk! Man kunde tro att det vore skonsamt mot fisken att avliva dem med en skvätt vodka i vattnet, men tydligen svider det i gälarna för de blir oerhört stressade innan de tuppar av. Been there, done that.)
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #9
                  Det troligtvis enklaste och skonsammaste sättet att avliva disk är kokhett vatten!
                  På med en kastrull och doppa ned håven med fiskstackarn. Du steriliserar då håven lite också.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  Arbetssätt...