Iglar eller planaria?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cyruz10
    • February 2010
    • 235

    Iglar eller planaria?

    Ingen aning om det här är rätt ställe på forumet att posta detta inlägg men det var det bästa min hjärna kunde tänka ut såhär 20 minuter över midnatt

    Tog bort en avskyvärd plast-koi från mitt yngelkar idag när sambon var på jobbintervju (hon älskar den och jag har bara letat efter tillfälle att ta bort den). När jag kollade igenom den för att se om någon helena snäcka satt fast på den såg jag en handfull små brun-svarta maskar på botten av den. Har försökt fastställa om det var planaria eller iglar men är fortfarande inte säker.

    Dom var väldigt små, mellan 2-3mm och max 5-6mm. Utav allt att döma hade dom gömt sig i den lilla yta som bildas mellan gruset och undersidan av dekorationen.

    Jag kunde inte se att dom hade trekantiga huvuden, eller dom välkända "ögonen", som planarian har. Dock var dom som sagt väldigt små. Eftersom dom inte var i vatten när jag såg dom kan jag inte säga allt för mkt om hur dom rörde på sig. Såg mest ut som att dom försökte glida fram och hade hela tiden hela kroppen nere mot dekorationen.

    När jag rörde dom med en pincett kröp dom ihop till en liten boll. Delade även på en och båda delarna rörde på sig åt var sitt håll.

    Har matat ofta då jag vill göda upp min molly hona och troligtvis lite för mkt, även om vattenvärdena är helt ok. Har aldrig någonsin sett någon mask varken på växter, glas eller i vattnet. Dom enda var som sagt gömda under plast-koien.

    Min egen slutsats är att det med största sannolikhet är planaria av något slag, dock är jag en rookie...Men det skulle förklara varför molly honan konstant suger på gruset
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Är verkligen ingen expert på området men om det står mellan dessa två alternativen så att säga skulle jag oxå satsa mina pengar på plattmasken (trots färgen, då planaria i regel är ljusare). Får iaf för mig att iglar (som tillhör ringmaskarna) är väldigt ovanligt i akvarier...
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • Cyruz10
      • February 2010
      • 235

      #3
      Tror inte heller att det rör sig iglar p.g.a. deras sällsynthet i kar. Har även läst att planaria kan vara brun även om de allra vanligaste är ljusa.

      Men frågan är om det kan vara något helt annat? Har inte hittat något som kan matcha men det finns ju folk som är visare än jag :-)

      Kommentar

      • Cyruz10
        • February 2010
        • 235

        #4
        Tror inte heller att det rör sig iglar p.g.a. deras sällsynthet i kar. Har även läst att planaria kan vara brun även om de allra vanligaste är ljusa.

        Men frågan är om det kan vara något helt annat? Har inte hittat något som kan matcha men det finns ju folk som är visare än jag :-)

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Glider = plattmaskar (planarier) eller snäckor. Bara en art har det där trekantiga huvudet, alla bilder visar den arten pga att det råkar vara plattmaskarnas motsvarighet till bananfluga, dvs ett djur som odlas i miljarder för att användas i djurförsök. Färg varierar också beroende på art.
          Iglar simmar eller går som mätarlarver, de glider aldrig.
          Senast redigerad av Azur; 20 July 2010, 09:08.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Cyruz10
            • February 2010
            • 235

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            Glider = plattmaskar (planarier) eller snäckor. Bara en art har det där trekantiga huvudet, alla bilder visar den arten pga att det råkar vara plattmaskarnas motsvarighet till bananfluga, dvs ett djur som odlas i miljarder för att användas i djurförsök. Färg varierar också beroende på art.
            Iglar simmar eller går som mätarlarver, de glider aldrig.
            Då var det precis som jag misstänkte, att det finns en hel drös med andra arter av planarier utan trekantiga huvuden. Hoppades på att igel entustiasten Azur skulle svara på min fråga

            Kommentar

            Arbetssätt...