Hur fort ska medicinen hjälpa? Vad ska jag göra? :-(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vickson
    • May 2010
    • 760

    Hur fort ska medicinen hjälpa? Vad ska jag göra? :-(

    Har en fjäril som är sjuk, kliat sig lite då och då men inte så mycket men över en natt fick han sår på ryggfenan (precis där rygg och fena möts) och över ena gälen (tråd: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141352). Har sedan i torsdags gått i karantänkar med ektozon och eSHa 2000 (4 dagar) utan att bli ett dugg bättre. Syns ingen skillnad alls. Så jag undrar vad det kan vara för fel på honom och vad jag bör prova för medicin nu eller senare? Det är svårt att se exakt hur det ser ut men det står ut lite vitt, tror att det kan vara lite rött i mitten men det är svårt att se. Snälla hjälp?

    Undrar också när det är dags att gå den humana vägen och helt enkelt avliva stackaren för han står still nu och gälarna arbetar stenhårt (ingen nitrit men bytte för säkerhets skull ut mer än hälften av vattnet med vatten från stora karet).

    Usch.
    Bifogade filer
    Senast redigerad av vickson; 19 July 2010, 11:56.
  • Lineli
    • February 2010
    • 565

    #2
    Ser nästan ut som fenröta..

    Kommentar

    • vickson
      • May 2010
      • 760

      #3
      Tack för svar, men jag vet inte om jag tror på den teorin trots allt. Dels för att det även är gojs över ena gälen och dels för att jag har för mig att fenröta börjar ytterst på fenarna och äter sig in. Medicinerar nu med eSHa 2000 som tar fenröta också och det har inte gjort någon skillnad - trots att det ska ta svamp, fenröta och bakterier. Kör även ektozon ifall det är parasiter (men de borde nog inte bilda sår väl...).

      Kommentar

      Arbetssätt...