Klåda och nu sår - sjukdom eller bett?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vickson
    • May 2010
    • 760

    Klåda och nu sår - sjukdom eller bett?

    1/ Hur stort är akvariet?
    200 l

    2/ Vilken filtrering använder du?

    Eheim 2213 + Aquael Fan 3 +

    3/ När startade du akvariet?

    2010-06-05

    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?

    2010-06-05 - 5 platy (piloter)
    2010-06-17 - 2 fjärilsciklider
    2010-06-29 - 5 otocinclus
    2010-07-06 - 10 kardinaltetror
    2010-07-14 - 3 mosaikgurami, 3 kuhliiålar


    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
    5 platy (piloter) á 4 cm
    2 fjärilsciklider a´4 cm
    5 otocinclus á 4 cm
    10 kardinaltetror á 1,5 cm
    3 mosaikgurami á 2x5 + 1x6 cm
    3 kuhliiålar á 5-6 cm

    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?
    Ganska mycket (Javaormbunke, Gälört (Limnophila sissiliflora), Anubas barteri, Crinumlök, Vallisneria spiralis, Cryptocoryne beckettii, Svärdplanta, vattenspikblad, taiwanmossa)

    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?

    pH: 8, KH: 7

    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
    pH: strax under 8, KH: 7, nitrit: <0,01

    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
    1 ggn/v, 25-33%

    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?
    5 dagar sedan, 33 % (50 l)

    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
    Nej

    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
    100706 10 kardinaltetror (1 vecka sedan), igår 3 mosaikgurami + 3 kuhli. Ingen karantän.


    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
    Inte vad jag vet.

    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
    Nu sista tiden varje dag, tidigare varannan, flingfoder och granulat, gurka el broccoli till otocinclusarna. Matar så att jag ser att de äter upp fort.

    15/ Har du nyligen bytt foder?
    Nej

    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
    Klåda: Det beror på. Platyna har kliat sig till och från sedan de kom för nästan 6 veckor sedan. Framför allt honorna när de varit "höggravida" men även nån hanne eller honorna emellan då och då. Har då hoppat några gånger på blad eller gren men sen kan det ha varit lugnt flera dagar. Störst honan blir hängig då hon är höggravid vilket hon var när hon kom hit och nu. Står då och gömmer sig, kliar sig lite och har lite ihopklibbad stjärtfena, så fort hon fått sina yngel är hon dock hur pigg som helst tills det är dags igen. Fjärilshannen har också kliat sig till och från, också han från början när han kom (hinner han bli smittat så fort om det är något smittsamt?). Det varar också några "studs" och sen har han inte kliat sig på allt från timmar till upp till en vecka. När det är matdags är alla fiskar pigga och äter med god aptit. Har trott att det varit normal klåda då det inte ökat i omfång och jag inte sett något annat.

    Sår: igår kväll sent såg jag lite vitt med rosa runt på fjärilshannens ryggfena, i mitten precis där huden och fenan möts. Såg även sen att det ser lite sårigt ut över ena gälen. Det ser ut som bitsår på båda ställena (lite "köttigt" med vit död hud som står ut en bit). Det är dock så litet att det är så svårt att se. Han är pigg annars. Har inte sett några sårigheter på någon annan fisk. Fjärilshonan har sista veckan gjort utfall och nafsat mycket på hanen så jag vet inte om dessa sår är sjukdom eller helt enkelt bett?

    Har inte sett några sjukdomstecken alls på otosar eller kardinaltetror.

    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?
    Nej. *peppar peppar*

    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.

    Förutom "hoppandet på bladen" emellanåt har jag inte sett något speciellt utom på den höggravida platyn som ibland står vid ytan, gömmer sig och inte fäller ut sjärtfenan - detta beteende hade hon dock sist hon var höggravid vilket hon är nu också. De äter bra och oftast syns inget konstigt i beteende på honan heller, det kommer och går.

    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
    Sår: igår kväll sent såg jag lite vitt med rosa runt på fjärilshannens ryggfena, i mitten precis där huden och fenan möts. Såg även sen att det ser lite sårigt ut över ena gälen. Det ser ut som bitsår på båda ställena (lite "köttigt" med vit död hud som står ut en bit). Det är dock så litet att det är så svårt att se. Han är pigg annars. Har inte sett några sårigheter på någon annan fisk. Fjärilshonan har sista veckan gjort utfall och nafsat mycket på hanen så jag vet inte om dessa sår är sjukdom eller helt enkelt bett?


    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
    Nej.

    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?

    Klåda till och från från akvariets start. Korta stunder några studs på bladen. Sen inget mer. Olika platyn och fjärilshannen. Inga andra fiskar.

    22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
    Ja definitivt.

    Jag ska köpa ett karantänkar idag och stoppa fjärilshannen i - men vad jag ska medicinera mot? Svamp? Parasiter? Bakterier? Ska jag medicinera alla platy också? Har lagt ut platyna på blocket och en vill köpa men jag har sagt att han får vänta tills jag ser vad som händer - hur länge vänta?
    Senast redigerad av vickson; 16 July 2010, 12:18.
  • vickson
    • May 2010
    • 760

    #2
    Har kollat karet sen det tändes för nästan 2 h sen och jag har sett en platy som hoppat på ett blad en gång. Annars verkar alla särdeles välmående.

    Kommentar

    • vickson
      • May 2010
      • 760

      #3
      Har nu köpt en liten karantänbalja - 10 l vatten. Har nu haft i 0,25 tsk ektozon och 3 droppar eSHA 2000. Tänkte låta det stå ett tag och sedan ha i först platyna och om de verkar ok efter några timmar även fjärilshannen. Har tagit 6 l från stora karet och 4 l nytt vatten samt vattenberedning. Har lagt i några stjälkar gälört och lite andmat. Liten Fluval 1 plus som blåser på rätt bra. Tänkte om jag kan ha i fiskarna hela tiden och börja med t ex 3 dygn eller om jag ska doppa några timmar (och i så fall ev ha i mer salt)?
      Nån som har nån idé vad det kan vara för något med fiskarna - ser att många läst men inget svar.

      Kommentar

      • vickson
        • May 2010
        • 760

        #4
        Hoppas någon kunnig svarar, såg idag att en kardinaltetra kliade sig under matningen (hoppade rejält några gånger - sen lugnt). Hur ofta kliar sig fiskarna och det fortfarande är något normalt? Ingen kliar sig konstant men vissa kliar sig aldrig. Antar att jag måste göra något i det stora karet men jag gillar inte att medicinera och behandla på måfå om jag inte vet vad som är fel. I karantänen där jag har ektozon och eSHA 2000 har jag sett nån platy klia sig några gånger vid nåt tillfälle, annars inget kli. Fjärilens sår tror jag inte har blivit bättre än men det är ju mindre än ett dygn sedan de sattes i karantän, vet inte hur fort man kan förvänta sig någon skillnad. Han verkar jättestressad, är blek och simmar fram och tillbaka (detta beteende har kommit sedan han sattes i karantänkaret - inte i stora). Han är den enda som har sårigheter på kroppen, kan det vara en tillfällighet, t ex bett eller är det något som kommer på de andra fiskarna sen?

        Är det någon som har någon idé vad det är som händer och va jag bäst och skonsammast kan göra åt det?

        Kommentar

        Arbetssätt...