Förstoppad discus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • quattromaniac
    • June 2010
    • 286

    Förstoppad discus?

    Är det något jag kan göra eller ska jag bara vänta ut det å hålla tummarna?
    Tacksam för hjälp! Är ju finaste discusen

    EDIT:
    Hiitade denna länk!
    http://diskusforum.se/viewtopic.php?f=96&t=1351
    Verkar stämma bra då jag inte blötlagt granulatet.....
    Inte kul detta!


    1/ Hur stort är akvariet?
    350liter

    2/ Vilken filtrering använder du? ytterfilter eheim 2028 pro2
    3/ När startade du akvariet? ca 7veckor sedan
    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Ca 20st kardinaltetror + några ancistus och botier Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar? 4 veckor
    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Se signatur Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de? 6st discus i storleken 8-10cm
    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? Se signatur
    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? bytte för ett tag sedan varje dag pga att den discus som är dålig nu hade hål i huvet sjukan. Senaste 3 byten har varit med 3-5 dagars mellanrum.
    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`? I fredags ca 20%
    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering? nope
    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge? Två st pigeon blood blue (discus). Hade dem ej i karaktän.
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? Huset är nybyggt.
    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. Stendkers frysfoder och Tropical granulat D-50 plus
    15/ Har du nyligen bytt foder? Nej
    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? När jag kom hem idag så var den största discusen lite "blyg", stor mage och simmade lite nedåt hela tiden.
    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? Nope
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc. Se 16
    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är. nope
    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet? Nope
    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv? 1st som vad jag vet var pigg imorse. Misstänker att den fått isi för mycket granulat?
    22/ Tar du direkt bort döda fiskar? Japp! Om jag kan se dem så......
    Senast redigerad av quattromaniac; 12 July 2010, 18:53.
    Vårt nya sällskap/diskuskar
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141090
  • kaj.p
    • June 2002
    • 2952

    #2
    Är det förstoppning så kan mna köra med epsomsalt (magnesiumsulfat) Doseringen är 2 matskedar till 40 liter vatten kör detta i 4 timmar sedan byter du 45 procent av vattnet.

    Head standing är simblåserelaterat problem. Du kan avlasta simblåsan genom att sänka vatten nivån till samma höjs som fisken är och behandla med nurpirifinol ( Finns i aquamore)
    Detta gäller om orsaken är bakteriell.
    Ett annat sätt som fungerat vid flera tillfällen är att snabbt sätta äver fisken i ca 5 grader kallare vatten.
    Men som sagt vad somär rätt avgörs av vad grundorsaken är, förstoppning/bakteriellt eller annant.
    Nordiska Diskus Sällskapet
    Hallandsakvaristerna
    BAK Gcg Maf NCS

    Kommentar

    • quattromaniac
      • June 2010
      • 286

      #3
      Jippii!
      Det "löste" sig
      Läste i nån tråd att röda mygglarver kunde sätta fart på magen. Va lite skeptisk men gav dem en ruta och den förstoppade åt en hel del.
      Nån timme senare var magen mindre och den simmade mer normalt. Imorse var det en normal skitkorv och den var jättepigg och hungrig igen
      Ska man behöva lägga granulat i vatten först eller hade jag helt enkelt gett dem för mycket?
      Vårt nya sällskap/diskuskar
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141090

      Kommentar

      • Rickard p
        • November 2009
        • 115

        #4
        Jag tror det beror på hur granulatet är jag kör med Tetra utan att lägga i blöt med det verkar inte svälla heller .
        Prova att lägg lite i ett glas och se om dom sväller .
        Finns någon sort mask som diskus kan ha om buken är uppsväld mellan matningarna ,Hade en som var sådan körde en kur flubinol 5% efter 2 dagar bajsades en mask som var vit ca 1mm tjock 2cm lång .
        Har slutat med röda mygg fick för mig att dom fick masa flaggeter av dom .

        Kommentar

        • quattromaniac
          • June 2010
          • 286

          #5
          Ska kolla om det sväller....
          Får väl hoppas det inte är mask. I så fall borde den ju svälla upp igen?
          Har oxå slutat med röda mygg sen jag blev reggad här
          Fick läsa mycket negativt som jag inte hade en aning om + att jag fick en allergisk reaktion av dem.....
          Hade dock kvar i frysen. (snål)
          Vårt nya sällskap/diskuskar
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141090

          Kommentar

          Arbetssätt...