Envist svampangrepp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eidesdotter
    • December 2009
    • 219

    Envist svampangrepp

    En av mina Otocinclusar har sedan en tid lidit av någon typ av svampangrepp (eller tja..., det ser ut som vitt luddigt mögel). Isolerade honom och körde en vända med eSHa 2000. Väntade mig inga underverk, det var vad jag hade hemma bara.
    Blev dock märkbart bättre. Angreppet minskade till halva storleken. Jag förlängde och ökade dosen enligt rekommendationerna och fisken blev ännu lite bättre. Dock inte helt frisk.

    Jag bytte vatten i små delar (10-20%) under några dagar och under den tiden växte svampen tillbaka med stor hastighet och var värre än någonsin när bytet var klart.

    Då provade jag med salt. Samma sak där: en tydlig förbättring, men efter några dagar kom det tillbaka.

    Har nu bytt bort saltet långsamt men vet inte vad jag ska göra härnäst. Salta en vända till? Salta mer än rekommendationen (fisken reagerade väldigt starkt på både medicin, salt och "avsaltning", så jag är lite rädd att göra mer skada än nytta med allt detta experimenterande...)

    Sjukstugan är en 22-liters plastbalja med innerfilter som ger en rätt överdimensionerad cirkulation. Inga övriga tekniska hjälpmedel.

    Tips mottages tacksamt.

    I karet han kom ifrån är samtiliga fiskar friska. Ingen uppvisar samma symptom (eller några symptom alls för den delen.) Dock är det överbefolkat och jag håller på att avyttra en del av fiskarna för att få bättre balans.
Arbetssätt...