varför dör mina ancistrus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sucksdorff
    • December 2006
    • 239

    varför dör mina ancistrus?

    Har ett kar på 370 l som varit igång i ca 3 år. Förutom några kvarlevande ancistrus har jag scalarer och fjärilsciklid. Har en fluval 4+ samt 2 st fluval 2, och en temp på ca 25 grader. För några månader sedan hade jag ett ancistruspar som ynglade av sej hela tiden och alla fiskar verkade må bra. Efter ett tag dog hanen och efter honom har de droppat av en efter en. Fiskarna verkar må bra, men inte växterna om det kan ha något samband, göder med easy carbo och tropical master grow men växterna dör ändå. Trodde att växterna dog pga en rot som färgade av sej och gjorde vattnet smutsigt/mörkt men nu när ancistrusarna dör så börjar jag undra om det har något samband. Har naturligtvis tagit bort roten och byter ca 1 tredjedel av vattnet varje vecka för att få det klart igen. För ett halvår sedan hade jag svårt att bli av med alla mina ancistrusbebisar och nu får jag snart gå och köpa nya. Vad är felet? Finns det någon sjukdom/parasit som kan drabba bara ancistrus? Tacksam för alla svar.
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Har eg. inget bra svar men...
    Vet inte om det finns nått samband mellan att växterna dör å att ancistrusarna dör, däremot kan vissa rötter avge sura substanser som växter i regel inte tål. Har ancistrusarna som dött vart svullna om buken en tid innan och när de dog? Behöver inte vara "bukvattensot" enligt mig, utan kan bero på felaktig "matning". Har själv haft några st. som dött av för mig å min tanke är iaf att det berodde på att jag matatde för mkt med animaliskt foder såsom artemia,vita mygglarver etc. Malarna skall ju ha lite mer "ballast" i sin kost dvs. vegetabilier, att mina malar blev svullna å dog tror jag berodde på detta. Fast det kanske inte är det problemet du har...


    Ursprungligen postat av sucksdorff
    Har ett kar på 370 l som varit igång i ca 3 år. Förutom några kvarlevande ancistrus har jag scalarer och fjärilsciklid. Har en fluval 4+ samt 2 st fluval 2, och en temp på ca 25 grader. För några månader sedan hade jag ett ancistruspar som ynglade av sej hela tiden och alla fiskar verkade må bra. Efter ett tag dog hanen och efter honom har de droppat av en efter en. Fiskarna verkar må bra, men inte växterna om det kan ha något samband, göder med easy carbo och tropical master grow men växterna dör ändå. Trodde att växterna dog pga en rot som färgade av sej och gjorde vattnet smutsigt/mörkt men nu när ancistrusarna dör så börjar jag undra om det har något samband. Har naturligtvis tagit bort roten och byter ca 1 tredjedel av vattnet varje vecka för att få det klart igen. För ett halvår sedan hade jag svårt att bli av med alla mina ancistrusbebisar och nu får jag snart gå och köpa nya. Vad är felet? Finns det någon sjukdom/parasit som kan drabba bara ancistrus? Tacksam för alla svar.
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • VisualDarkness
      • February 2010
      • 7417

      #3
      Det vorre bra om du fyllde i mallen överst i sjukdomsforumet.

      Det är helt normalt att rötter färgar vattnet tefärgat, alla "mangrove" gör det till en viss del och effekten minskar med tiden. Sanningen är den att humusämnena och det möjligtvis smått sänkta pH de ger är nyttigt för både fisken och växterna, så det bör inte vara anledningen. Färgat vatten är inte lika med smutsigt vatten precis som alger inte är det.

      " Har naturligtvis tagit bort roten och byter ca 1 tredjedel av vattnet varje vecka för att få det klart igen"
      Hur ofta bytte du innan? En tredjedel i veckan är tämligen normalt när det gäller vattenbyten.
      Vad har du för bottenmaterial?
      Matar du dina ancistrus? Både med tabletter och grönsaker?
      180l Sällskap:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
      60l Asien:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

      Kommentar

      • sucksdorff
        • December 2006
        • 239

        #4
        Jag bytte en tredjedel av vattnet varje vecka innan också. Dom är inte svullna om buken och jag matat dom med maltabletter, röda mygg, artemia och ibland ärtor.

        Kommentar

        • VisualDarkness
          • February 2010
          • 7417

          #5
          Vad var bottenmaterialet? Gjorde du rent filter eller liknande innan det började? Har du vattentester?
          Röda mygg brukar folk inte rekommendera som foder om inte fiskarna matvägrar. Själv har jag dock inte åkt på något av dem men har slutat pga allergirisken.
          180l Sällskap:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
          60l Asien:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13136

            #6
            Ursprungligen postat av sucksdorff
            Jag bytte en tredjedel av vattnet varje vecka innan också. Dom är inte svullna om buken och jag matat dom med maltabletter, röda mygg, artemia och ibland ärtor.
            Då säger jag som alltid, SLÄNG röda myggen åt fanders!!! Många fiskars tarmsystem skadas av skiten!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Föllförfisk
              • April 2010
              • 620

              #7
              hmm, är det ås?
              Att tarmsystemet kan skadas? Har ju problem med att mina kerri-tetror magrar av o dör. Behandlat mot flagellater, men märker ingen jätteskillnad.. De får iof röda mygglarver max en gång i veckan.. Ursäkta trådkapningen.. Hur stora är ancistrusarna du köpt? Är de små är de visst rätt känsliga..

              Kommentar

              • sucksdorff
                • December 2006
                • 239

                #8
                Ursprungligen postat av VisualDarkness
                Vad var bottenmaterialet? Gjorde du rent filter eller liknande innan det började? Har du vattentester?
                Röda mygg brukar folk inte rekommendera som foder om inte fiskarna matvägrar. Själv har jag dock inte åkt på något av dem men har slutat pga allergirisken.
                Jag har vanlig akvariesand som bottenmaterial och de vattentester jag har visar ingenting. Har för nitrit, nitrat och järn. Ang. röda mygg har jag alltid kört det men det är ju naturligtvis ingen garanti, men varför dör bara malarna? Filtrerna gör jag rent nästan vid varje vattenbyte men i akvarievatten.

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  #9
                  Varför gör du rent filtret så ofta? Man rubbar ju bakteriefloran.
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  Arbetssätt...