Sjukdom? Black molly yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Faraderen
    • February 2010
    • 52

    Sjukdom? Black molly yngel

    1/ Hur stort är akvariet? 300L
    2/ Vilken filtrering använder du? Fluval plus 4
    3/ När startade du akvariet? Februari 2010
    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
    2 marmor guramis, 2 mosaikguramis, 2 silver molly, 2 black molly, en hel del yngel (silver och black molly yngel) , 1 platy yngel, 5 Praktbotior, 3 ancistrus (stavning..).
    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? Ca. 7 växter, kan tyvärr je namnen.
    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? Vet ej
    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet - Vet ej
    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? 1 gång i veckan 80liter
    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`? 80liter byttes förra måndagen
    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering? Nya växter inget annat förutom att flyttat 3 platys till andra akvariumet.
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? Nej
    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. Flingfoder samt mygglarver 1-2 ggr /dag
    15/ Har du nyligen bytt foder? Ja, till Nutrafin Max flingfoder på rekomendation från Zoobutiken
    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? Idag, ser vitprickiga/fläckiga ut
    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? Nej inte än
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc. Nej
    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
    Vita fläckar / Prickar på ett yngel
    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet? Nej
    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv? Bara en än så länge, ev. en gurami också men svårt att se på dom tycker jag
    22/ Tar du direkt bort döda fiskar? Ja



    Bilder på ynglet detta handlar om , guramin lyckas jag inte få kort på..:



  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Är det vita prickar eller är det ljusare partier fläckvis?
    Kan du länka bild från tex www.photobucket.com?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Faraderen
      • February 2010
      • 52

      #3
      Det är vita fläckar /prickar samt ljusare partier fläckvis.. Fungerade inte bilderna förresten från dom jag länkade?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13134

        #4
        Den ser lite svullen ut om buken och lite utstående fjäll också. Du ska nog överväga att ge mollys övervägande vegetabilisk kost och absolut ej RÖDA mygg (om du brukar ge det)!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ursprungligen postat av Faraderen
          Det är vita fläckar /prickar samt ljusare partier fläckvis.. Fungerade inte bilderna förresten från dom jag länkade?
          Ooops, de länkarna såg jag inte då många har en siignatur där...
          På bilderna ser jag inte de små prickarna du skriver om, däremot är inte din BM helt svart fläckvis/områdesvis, något som är helt normalt då alla inte är lika svarta i pigmentet.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Faraderen
            • February 2010
            • 52

            #6
            Tittade noga nu igen på ynglet och det ser ut som om han har en ljusare fläck , prickarna kan ju vara att silver och blackmollyna helt enkelt parat sig (har fått några såna yngel tidigare med den blandningen) men just fläcken är jag lite orolig för.

            Röda mygglarver, jisses... jag var ju till zoobutiken och köpte såna för ett tag sen för handlarn där sa att det är jättebra (påpekade vad jag har för fiskar osv. också såklart).. aja , slutar med det på en gång då. Artemia funkar det? för det har dom fått tidigare iaf och då hade jag inga problem..

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13134

              #7
              Ursprungligen postat av Faraderen
              Tittade noga nu igen på ynglet och det ser ut som om han har en ljusare fläck , prickarna kan ju vara att silver och blackmollyna helt enkelt parat sig (har fått några såna yngel tidigare med den blandningen) men just fläcken är jag lite orolig för.

              Röda mygglarver, jisses... jag var ju till zoobutiken och köpte såna för ett tag sen för handlarn där sa att det är jättebra (påpekade vad jag har för fiskar osv. också såklart).. aja , slutar med det på en gång då. Artemia funkar det? för det har dom fått tidigare iaf och då hade jag inga problem..
              Röda mygg är ett skitfoder som jag anser att man endast ska använda i fall där man vill få igång matvägrande fisk (vilket är ovanligt)! Artemia är ett bra komplement till fling/granulatfoder och till dina mollys är algtabletter ett suveränt foder!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Faraderen
                • February 2010
                • 52

                #8
                Ok, tack så mycket för svaret. Ska inte ge dom något mer av det röda mygglarverna då. Jo algtabletterna äter dom flesta fiskarna som det verkar. Frågan är dock hur jag ska göra med detta yngel, ska försöka ta mer kort idag och lägga ut så får vi se vad ni tror.

                Kommentar

                Arbetssätt...