Massdöd...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ekwall
    • February 2010
    • 185

    Massdöd...

    Under dom senaste dagarna har 6 av mina 25 malawi dött och jag kan inte komma på varför.
    Dom ligger på botten som att dom kippar efter luft och sen bara dör dom.

    Jag har haft akvariet igång sen december.
    Har en cirkulation på 4 gånger akvariets volym (250l) och vattenvärdena är bra förutom ph som ligger lite lågt (6,5-7.0) men är ändå stabilt.

    Har haft svamp tidigare och medecinerat mot det, skulle det kunna vara den som spökar igen?

    Om någon kan hjälpa mig är jag evigt tacksam. vill inte bli av med fler fiskar nu...
    400l malawi
    250l malawi
    56l yngel
    37,5l tetror blivande apisto
  • Cyruz10
    • February 2010
    • 235

    #2
    Svamp är det nog inte då du hade sett det på fiskarna. Medicinen slår visserligen ut bakteriefloran, men du säger ju att alla vattenvärden är bra och därför bör det inte vara det heller. Skulle förresten vara bra om du skrev exakt vad du hade testat för värden i vattnet.

    Det enda jag kan tänka på är huruvida pumpen är täppt och behöver rengöras. Har du inner- eller ytterfilter? Hur länge sedan var det du rengjorde den? Att fiskarna ligger still och kippar efter luft kan bero på för dålig syresättning i vattnet.

    Kommentar

    • ekwall
      • February 2010
      • 185

      #3
      Har ett ytterfilter som inte var allt för länge sen jag gjorde rent, har dessutom kollat så att den pumpar som den ska.

      Nu simmar dom runt som dom brukar utan att jag gjort något, fattar ingenting....
      400l malawi
      250l malawi
      56l yngel
      37,5l tetror blivande apisto

      Kommentar

      • Cyruz10
        • February 2010
        • 235

        #4
        Skönt att dom verkar må bra nu. Kanske hade något giftigt kommit in i karet, tvålrester på handen, diskmedel eller något annat gojs.

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Ta ett nitrittest.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          Arbetssätt...