Jag hittar ingen lösning!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lineli
    • February 2010
    • 565

    Jag hittar ingen lösning!

    Vad ska jag göra med mitt akvarie 112l. Startat i februari med aldeles för många fiskar.
    Jag har bra värden på vattnet bra med växter, sand och inredning.
    Jag har tidigare skrivit om mina problem och fyller därför inte i något schema för sjuka fiskar då allt utom starten är ok.

    Jag har pratat med "fiskaffärer" och provat olika slags medecinering men inget har hjälpt.

    Fiskarna dör nu tätare och förloppet går snabbare.
    Det första tecknet på sjukdom jag kan se och då iaktar jag fiskarna noga varje dag är ihopfällda fenor. sedan drar sig fisken undan mer och mer äter men magrar, får svårare att simma och sedan dör den inom någon dag el som flera neontetror bara på någon el några timmar.

    De fiskar jag nu har är:
    1 kuliål
    1 Ancistrus
    1 Siames
    15-20 Neontetror
    3 platy
    1 svärdbärarhane
    1 svärdbäraryngel ca 1 cm
    1 silvermolly hane som är dålig.


    Jag är mycket tacksam för alla förslag och funderingar om hur jag ska göra.
    Medecin känns inte som något bra alternativ för de blir nog mest stressade av det.
    Starten av karet var under all kritik med ca 30 neoner och massa annan fisk kanske 10-15 till.
    Skall också säga att detta berodde på att jag i okunskap tog imot karet från en vän och jag köpte till nya fiskar efter någon vecka. Kan detta vara orsaken till fiskarnas långvariga ohälsa?
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Svårt att avgöra måste jag säga. Det är väldigt lätt att tappa hoppet när man hamnar i en dylik cykel, häng i så kommer det att fixa sig.
    Om fiskar dör beror det ändå i de allra flesta fallen om dålig vattenkvalitet, som kan beror på något av följande:
    För många förändringar i karet under kort tid.
    För små/glesa vattenbyten. Kan också vara för stora vattenbyten 30% varje vecka är en bra siffra.
    Använd vattenberedningsmedel för att ytterligare förbättra betingelserna
    Använd många växter (särsklit snabbväxande) för att ytterligare förbättra betingelserna
    För många fiskar och eller för mycket mat (för hög belastning mao) (den listan du har ovan ska fungera)
    För noggrann rengörning av filter/sand/inredning
    Växtdelar/döda fiskar som lämnas kvar

    När du skriver att du tog emot karet från en vän så antar jag att du då tämde karet vid flytten och sedan fyllde på nytt vatten. Det innebär nystart av karet och jag tror att man lätt hamnar i en ond cirkel om man då fyller på med nya fiskar allt eftersom. Jag skulle föreslå att du tar bort alla sjuka fiskar så fort de visar symptom och planterar mycket växter, ser till att hålla vattenbyten i 5 veckor, dammsug sand/grus försiktigt varannan vecka, rengör filter endast om cirkulationen är väsentlligt lägre än normalt. När du haft friska fiskar i 5-6 veckort kan du börja fundera på att introducera nya fiskar, men då några åt gången. en art åt gången kan vara lämpligt. Kanske skulle du satsa på 1-2 av de tre arter du har av svärdbärare/platy/molly och 2-4st av varje när du väl har karet fungerande.
    Checking out...

    Kommentar

    • Tobbe R
      • May 2009
      • 654

      #3
      Framförallt, låt bli att medicinera. Om du inte har någon korrekt diagnos, eller för den delen ens vet om det är någon sjukdom, finns det ingen anledning att hälla i några mediciner.

      Tobbe

      Kommentar

      • Lineli
        • February 2010
        • 565

        #4
        Dre: Tack för ditt svar! Jag byter ca 30% varje vecka och slamsuger var annan.
        Jag har en del snabbväxande växter och några långsammare.

        Jag tar direkt bort döda fiskar men inte de med symtom för jag vågar/vill inte döda dem själv. Hur bör man döda en fisk?
        Det bästa är förstårs att inte låta dem lida och smitta andra men jag är så "blödig".

        Jag har ingen pump med filter utan ett bottenfilter med ett utblås man själv reglerar. Jag har ställt in det så vattenytan krusar sig vid utblåset och "utblåset" är riktat uppåt ytan. Bottenfiltret flyttades inte på när jag startade akvariet så det har inte rengjorts av mig, vet inte om man ska det el hur det funkar..

        Jag matar sparsamt.

        Tobbe R: Jag har hela tiden vetet att medecinering stressar men har varit så säker på sjukdomen pga symtomen men medecineringen har som som sagt inte hjälpt och som jag skrev i min trådstart så vill jag inte medecinera mer pga stressen som framkallas hos fiskarna.

        Tack för snabba svar!

        Kommentar

        • DaRe

          • June 2009
          • 2227

          #5
          Det känns kymigt att döda en sjuk fisk men det hjälper alla andra och just den sjuka slipper lida, men tänl mest på de som kan slippa bli sjuka. Fånga den med håv och ta en vass kniv och skär av "strupen" huvudet behöver inte gå av men nära på. Be någon i din omgivning om det är för "scary".

          Hur många växter har du, jag har själv 2 112 liters och i dessa finns
          kar 1:
          25 valiseneria spiralis
          1 stor svärdsplanta
          2 snabbväxande rätt stora
          3 anubis
          Kar2:
          3 snabbväxande medelstora
          2 anubis
          1 svårdsplanta
          2 cryptocoryne wendtii brown

          de snabbväxande har för mig varit viktiga för vattenkvaliteten. De täcker om det blir någon gång med för mycket mat.
          Checking out...

          Kommentar

          • Lineli
            • February 2010
            • 565

            #6
            Jag är lite osäker på namnen på mina växter:

            2 st vattenpest, jag harlåtit dem växa upp till ytan så de flyter runt lite.
            1 st tror det är en sumpväxt, hittar den inte någon stans och affären vet inte heller.
            1 st smalt långt gräs
            1 st ganska stor växt, minns inte namnet men det är en snabbväxande ormbunke med sirliga blad.
            1 st javaormbunke
            1 st grön växt med rödrosa på undersidan av bladen.
            1 st grön med små runda tjocka blad.

            Det var visst inte så många iaf ska nog köpa till lite fler Anubis är ju fina.
            Jag gillar också kort gräs men har inte fått tag på något.

            Kommentar

            • Föllförfisk
              • April 2010
              • 620

              #7
              När jag startade upp mitt 86 liters akvarie så startade jag med 15 krukor av olika växter. Det var två av varje, javaormbunken köpte jag 3 av. Inte haft några problem med det karet, men har inte haft så mkt fisk i heller! Nu när karet är "stabilt" så jag jag gjort om lite slängt en del växter, flyttat till det andra karet osv. Nu har jag 10-talet växter.

              Kommentar

              • Lineli
                • February 2010
                • 565

                #8
                Jag tog just bort silvermollyn som dött under natten.

                Tror ni att fiskarna blir stressade om jag planterar nytt och planterar om nu? Risken finns väl att de redan är stressade och detta gör det värre?

                Kommentar

                Arbetssätt...