Kliande fisk.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jockson
    • December 2008
    • 248

    Kliande fisk.

    Hej!

    Mina Channa stewartii har förmodligen nån parasit eller liknande för de kliar sig mot gruset och försöker skaka bort något som irriterar dem i gälarna.

    Har haft liknande problem förr och har då använt mig av grovsalt (ca 1dl/100L) med framgång, men i detta fallet verkar det inte hjälpa, jag har en flaska general tonic hemma som jag använde vid ett cyana anfall engång, nu har cyanon kommit tillbaka så jag tänkte att jag skulle slå 2 flugor i en smäll och testa en GT dos...

    Ska jag göra testa med GT eller försöka med salt igen?
    Akvariet är på 530 liter och jag filtrerar med ett fx5a och 2 btn moduler med vardera pumphuvud/biobollar och filterkuddar.

    mvh Jocke
    Mvh.
    Jocke
  • Lineli
    • February 2010
    • 565

    #2
    Jag medecinerade med medecin mot vitaprick och det verkade hjälpa mina guppys när de kliade sig.

    Kommentar

    • jockson
      • December 2008
      • 248

      #3
      De kliar sig inte speciellt ofta, och det är inte vitaprick.
      Senaste vattenbytet så hällde jag i vattenberedning, och det verkade hjälpa lite.. kanske är kloramin i vattnen?
      Mvh.
      Jocke

      Kommentar

      • Lineli
        • February 2010
        • 565

        #4
        Det var inte vitaprick mina hade tror det var sammetssjuka men medecinen tog det med fast medecin är ju aldrig så bra för fisken då den blir stressad ännu mer av det.

        Kan du göra vattenbyten lite oftare men byta mindre del vatten? Kanske det kan hjälpa om det är dålig kvalite på vattnet. för varje gång du byter kan du ju ha i vattenberedningsmedel så kanske firrarna blir bättre.

        Du kan också lämna in vattenprov på din närmsta "fiskbutik"

        Kommentar

        • jockson
          • December 2008
          • 248

          #5
          Vattenkvaliten är det inget fel på, tror fortf. på en parasit.
          Mvh.
          Jocke

          Kommentar

          • Lineli
            • February 2010
            • 565

            #6
            Ja, det låter ju som en parasit. Jag skulle nog ha testat med salt igen. Jag har hört att man kan ta ut en fisk till ett annat kar och chocksalta den, fast jag har ingen erfarenhet av det själv. Om inte annat blir den nog rätt stressad av flytten och saltningen..

            Kommentar

            • jockson
              • December 2008
              • 248

              #7
              Saltbad ja, jag har testat det förr och då funkade det bra... men jag unviker det helst då fisken kan bli stressad av det som sagt
              Mvh.
              Jocke

              Kommentar

              Arbetssätt...