Min Peckoltia Brevis har börjat blekna från stjärtfenan och uppåt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kine01
    • February 2007
    • 25

    Min Peckoltia Brevis har börjat blekna från stjärtfenan och uppåt.

    Jag har en Peckoltia Brevis som uppför sig märkligt...

    Akvariet är på 540 liter och har varit igång över ett år.
    Där finns engelsk sjösten, konstgjorda grottor, rötter och en hel del växter. Allt inhandlat i akvariebutik.

    Vattenvärde i akvariet idag är:
    NO3 = 25 mg/l
    NO2 = 0 mg/l
    GH = >7 < 14
    KH = 3
    pH = 6,8

    Delvattenbyte sker ca var 15-20 dag och då rengörs även ytterfiltret. Allt nytt vatten har tillsats av vattenberedningsmedel.

    Temp 26 grader.

    I akvariet bor:
    2 ancistrus
    1 L002
    1 Brevis
    7 corydoras
    1 kampfiskhane
    7 botia sidthimunki
    10 silvertipstetra

    Blandat foder inklusive olika maltabletter.

    Min Peckoltia Brevis (ca 3 år) beter sig inte som vanligt. Han (eller hon) är väldigt skygg annars men idag satt han nästan uppe vid vattenytan när jag tände belysningen och for inte iväg som vanligt. Han har även legat stilla fullt synlig mitt i akvariet under dagen. Bakre delen av kroppen från stjärtfenan och ett par centimeter upp ser blek, nästan vit ut, mer utbrett på ena sidan än andra. Stjärtfenan kanske är naggad i kanten men jag ser inte riktigt för han har den ihopfälld. Han rör inte på sig om man inte petar på honom men han lever. Verkar inte ha några andningsproblem men jag har satt igång en pump med syresten för säkerhets skull. Eftersom han är väldigt skygg är det sällan jag ser honom mer än som en skugga i det nersläckta akvariet så jag vet inte hur länge blekheten kan ha funnits där. Det verkar inte finnas några sår vad jag kan se. Jag har tyvärr ingen bild.

    Alla andra fiskar är pigga och beter sig som vanligt. Inga yttre förändringar har skett nyligen.

    Det jag hade tänkt göra ikväll är ett delvattenbyte för det är dags idag. Men jag vill helst inte flytta runt och experimentera med honom innan jag vet mer för han är troligtvis redan stressad även om han inte ser stressad ut precis.

    Är det någon som vet eller tror sig veta vilken sjukdom det kan röra sig om, så jag kan hitta mer fakta och fatta beslut om vad jag skall göra?
  • kine01
    • February 2007
    • 25

    #2
    Jaha nu har jag talat med min fiskhandlare. Han sa att det troligtvis är ett tecken på att malen börjar bli "gammal" och närmar sig slutet. Ålderssymptom med andra ord. För även om jag bara haft min mal i tre år så var han kanske några år redan när jag köpte honom. Kanske är det så att han inte längre kan hålla sitt revir utan blir utkastad från sin grotta och det är därför han är ute i det öppna. Han har inte blivit sämre och han rör på sig och verkar äta så jag får väl avvakta och se.

    Men jag håller ett öga på denna tråden ifall någon har något att tillägga.

    Kommentar

    Arbetssätt...