Sjuk Skalar och Praktbotia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jixen
    • March 2006
    • 8

    Sjuk Skalar och Praktbotia

    Hej

    Jag har problem med en Skalar och Praktbotia och hoppas på hjälp här då jag själv inte kunnat lösa det. Skalaren ifråga har jag haft några månader och den har varit sjuk nästan hela den perioden. Symptomen i början var små vita prickar och jag behandlade omedelbart med vita pricksjukan. Det gjorde dock ingen skillnad och eftersom inte ens mina Praktbotior reagerade då var det antagligen inte den sjukdomen. Prickarna kommer och går och skiftar i storlek och har sett luddiga ut. Behandlade då mot svamp med dessa mor-P men fick ingen respons då heller. Vet nu inte vad jag ska göra. Trots prickarna visar den inga underliga beteende utan äter bra och verkar allmänt må ok. Bifogar en länk på till mitt google picasa där jag har två bilder på fisken. Kan dock påpeka att prickarna är större nu än på bilderna.



    Min Praktbotia blev sjuk nyligen och symptomen visar på gråa ögon. Jag har ingen aning om vad det är men undrar om det kan vara en ålders sak eftersom den har några år på nacken. Den är rätt slö men äter fortfarande ok.

    Akvariet ifråga är på ca 200 l och jag har haft det i ca 3 år. Det jag tar i just nu är vanligt flingfoder och växtnäring.

    Har nått slutet på min kunskap och hoppas på hjälp här.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Lustigt, det ser precis ut som vita prick eller oodinium. Men medicinen som tar vita prick tar även det andra. Har du behandlat flera gånger på raken? Ibland kan man behöva göra det, då medicinen inte tar på parasitens alla livsstadier.

    Grumliga ögon beror oftast på en bakterieinfektion i ögat. Ibland självläker den, men man kan även behandla med något antibakteriellt medel. Då du verkar ha både det och parasiter kunde du behandla med något riktigt bredverkade, som t ex eSHa 2000, möjligen i kombination med en antiparasitmedicin, som Exit.

    Se dock upp med att behandla med antibakteriella mediciner i akvariet - risken finns att de även slår ut filterbakterierna. Och då kan du i fortsättningen få problem med nitrit osv, så det i princip blir som ett nystartat akvarium.

    Jag hade nog isolerat botian och kört den antibakteriella behandlingen bara på den. I det riktiga karet hade jag kört ett par behandlingar mot parasiter på raken samtidigt som jag höjt tempen så högt jag vågat.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Jixen
      • March 2006
      • 8

      #3
      Tack för råden. Ska testa detta och hoppas att det funkar.

      Kommentar

      Arbetssätt...