Sjuka fjärilciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kylis
    • January 2009
    • 2

    Sjuka fjärilciklider

    Upptäckte i helgen att några fjärilciklider var dåliga och bara honorna alla andra fiskar verkar må bra. De hadde helt olika symtom en är blegk i färgerna och står still och andas snabbt, den andra är nästan svart och har en grå böld i pannan.
    Hade 3 honor en är borta så den är väl antagligen redan död de två övriga har jag flyttat till ett annat akvarium.
    En hona har varit i burken i 3 månader de två andra komm tilsammans med två hanar för ca två veckor sedan hanarna är pigga och färgglada.

    Några ideer ?

    720l växtakvarium, har varit i drift i flera år gjorde om från malawi till sa för ca 6 månader sedan. Göder med pmdd och co2 ph 6,8 kh 4-5 ingen nitrit.
    Vattenbyte en gång i veckan ca 30%.

    10st Corydoras schwartzi
    10 st Hyphessobrycon socolofi
    3+ (2) Mikrogeophagus ramirezi
    1+1 Apistogramma agassizii
    1+2 Apistogramma cacatuoides
    1+1 Apistogramma hongsloi
    4st Dicrossus maculatus
    4st algätare av okänd art
  • kylis
    • January 2009
    • 2

    #2
    Kom hem från jobbet idag, fjärils honorna har dött.
    Satte mig som vanligt och kikade på burken en stund såg då att en av fjärilshanarna hade ett öga som är uppsvält.

    Men det som oroade mig mest var att schackisarna har vita prickar på sig , inte många men små vita prickar på fenor.

    Kan det vara en parasit som ger olika symtom på olika fiskar?
    Vad ska jag göra , har jbl vitaprick medicin hemma vad tror ni bar och hälla i eller avvakta och se???

    Vore tacksam för lite råd.

    Kommentar

    Arbetssätt...