Stora purpillrar på ALLA fiskar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • exight
    • July 2009
    • 167

    Stora purpillrar på ALLA fiskar!

    Hejsan. OBS! Problemet är inte Nitrit då jag kan utesluta det efter tidigare erfarenhet!
    Har fått problemet att alla mina fiskar har fått stora purpillrar, ser ut som om jag inrett akvariet med Maruiana plantor.
    Skämt åsido så har detta drabbat alla mina fiskar, om jag inte lyckats inbilla mig.. Men kan se att något inte stämmer, och rätt säker på att det är vad som förändrats hos samtliga fiskar..
    För er som undrar så har jag ett mix akvarie med 3xZebra ciklider, 1xmalawi, 1xtropheus. 1xsvart haj, 1xchoklad mal, 1xpansarmal. Och eftersom folk har en tendens att klaga och kritisera folks akvarier istället för att egentligen försöka hjälpa till med problemet, så kommer lite förklaringar i ett eget stycke längre ned, om fisk val osv..

    Förändringarna som skett de senaste 2-3 veckorna är väldigt FÅ!
    -Min malawi förstörde simblåsan, fick ligga på rehab 1 vecka. Kom tillbaka i tipp top form!
    -En kräfta jag hade har tagits ur akvariet!
    -Matningen har minskat pga alg problem.
    -En av mina 2 innerfilter rengjordes för 3 veckor sedan.

    Tror verkligen inget utav ovanstående är en anledning till problemet, men skrev ut förändringarna för att ni ska kunna se att aboslut inget weird har hänt..


    Utöver de förstorade purpillrerna så har en och annan fisk verkat lite slöare än normalt, legat och tryckt i en grotta istället för att ha simmat omkring.
    Legat och tryckt ignorerat mating, då även vid "svältning" av en hel dag och första matning vid 22:00 på kvällen..

    Men detta gäller någon enstaka fisk..
    De andra simmar runt, jagar varann och allt är som det ska vara..
    Skrev ut så mycket som möjligt för att slippa en massa frågor att besvara så problemlösningen dröjer.. Men ni är så klart välkomna att fråga på.
    Finns det någon sjukdom som igen känns på fiskarnas pupiller?
    Vad är anledningen till denna sjukdom?

    Nedan kommer jag skriva bas info om akvariet och onödig histora om varför jag har 1 pansar mal istället för 5. Varför jag tagit ut kräftan, varför jag har så lite algätare osv...

    Akvarie:
    Juvel 275L
    120 cm på längden, 6 hörn.
    24 grader i vattnet
    2 Fuval innerfilter, ett 4+ och ett 3+ (om jag inte minns fel, den största och näst största).
    Inredning. En massa sten, 1 rot, en "pinne/smal rot". 2 växter, 3 tomma snäckor, svart botten sand.
    Det har varit igång i 4 månader (om jag inte är ute och cyklar).
    Då jag ersatte mitt 120L.
    Akvarie vattnet har varit iskallt när det hällts i, och sedan värmts upp utav doppvärmare.
    Vattnet har tillsats med Easy Life, med måtten som står på förpackningen, samt vid mina 40L vattenbyten jag gjort 3 gånger..
    Pumparna bytta och rengjorda 2 gånger var. "1 pump varje månad".
    Vatten värdena är testade och bra.

    Oj överdrev så mycket med så djupgående info att jag tappat bort mig.. Så slutar här, skrev som sagt bara ut allt för att slippa diverse frågor.. Men ställ på om jag glömt något..

    1 Pansarmal PGA. hans kompisar har dött alla utav olika anledningar, detta innan flytt till det nya akvariet.
    Inga L-malar då de blev uppätna utav min kräfta, därav tog jag ut den och ska köpa nya.
    Den vågade mixen, då jag började köpa de "snygga" och "coola" fiskarna som nybörjare, men de jag har nu går ihop tillräckligt bra för att kunna behållas...


    Tacksam för alla svar!
    Tidigare: 120L Malawi
    Tidigare: 275L Mix
    Tidigare: 540L Mix
    Nu: 275L Amerikanska Ciklider
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Inte en blek men om det är som du skriver så borde det falla under specialproblem som endast de som råkat ut för det själva eller har en historia som marinbiologer eller dyl kan ge någon vettig feedback.

    Stora pupiller på all fisk skriver du, det är alltså själva pupillen som är stor och inte själva ögat som ser ut som det ska poppa ut, uppvisar fiskarna någon typ av skygghet för belysningen och kan du försöka ta en massa så skarpa närbilder som möjligt?
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • exight
      • July 2009
      • 167

      #3
      Ursprungligen postat av Gaffel
      Inte en blek men om det är som du skriver så borde det falla under specialproblem som endast de som råkat ut för det själva eller har en historia som marinbiologer eller dyl kan ge någon vettig feedback.

      Stora pupiller på all fisk skriver du, det är alltså själva pupillen som är stor och inte själva ögat som ser ut som det ska poppa ut, uppvisar fiskarna någon typ av skygghet för belysningen och kan du försöka ta en massa så skarpa närbilder som möjligt?


      Oj okej. Kan tyvärr inte ta några närbilder, då min kamera är trasig.
      Men det är verkligen deras pupillrar som blivit större.
      Inte glänsande, ut"ploppande" eller överdrivet stirriga.
      Det bästa jag kan göra är att paint måla en för och efterbild.. Men tror inte det kommer göra någon skillnad än utifrån ur den skriftliga beskrivning.



      Övrigt så har fiskarna varit ovanligt skygga, men antar att det är för de flyttat eftersom det blivit bättre och bättre.
      Mina zebra ciklider kläcker ur sig yngel var tredje vecka, och ser just nu att ena honan håller på att ska lägga nytt nu (har 2 honor och 1 hane, hanen fixar båda gravida ).


      Belysningen är de ej skygga för, allting fungerar som det ska. På dagarna gömmer sig de natt aktiva, på nätterna gömmer sig de dags aktiva.
      Osv osv.. Har haft massivs med problem förr då jag började ganska drastiskt med ett 120L mix akvarie som start av min "karriär" för drygt 1 år sedan.
      Och enligt mig så ser allting precis ut som det ska, förutom att någon enstaka fisk är skygg, och allas ögon blivit som jag tidigare beskrivet..

      Så egentligen inget större problem, dom kan få se ut så om dom vill, men en annan femma om dom börjar slockna en och en ;P
      Tidigare: 120L Malawi
      Tidigare: 275L Mix
      Tidigare: 540L Mix
      Nu: 275L Amerikanska Ciklider

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Fiskars pupiller ändrar inte storlek. Försök igen.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Fiskars pupiller ändrar inte storlek. Försök igen.
          Fel, försök igen själv.

          Många fiskar har fasta pupiller men det finns ett antal undantag. Hajar och släktingar har ofta reglerbar pupill men det finns även benfiskar som kan reglera pupillen eller i vart fall göra nåt annat som ger oss samma intryck. Det förekommer i varje fall hos vissa bottenfiskar som malar och kan ha mer att göra med kamoflage än ljusreglering.

          Så när någon skriver om fiskar som ändrar pupillstorlek så finns förvisso möjligheten att det är nån som är ett troll men jag skulle inte våga förutsätta att det ligger till på det sättet, det måste inte vara så.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Det där om att köpa nya kräftor. Bara signalkräfta och flodkräfta som är tillåtna. Har du såna är det alltså ok. Alla andra arter är förbjudnaa. Så har någon affär andra kräftor är det olagliga djur dom säljer så köp inte. Gäller privatpersoner oxå att ha och ev sälja.
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Ursprungligen postat av Bygert
              Många fiskar har fasta pupiller men det finns ett antal undantag. Hajar och släktingar har ofta reglerbar pupill men det finns även benfiskar som kan reglera pupillen eller i vart fall göra nåt annat som ger oss samma intryck
              Nämn två akvariefiskar.

              Bonus: vilka av dessa kan ändra pupillstorlek?
              "3xZebra ciklider, 1xmalawi, 1xtropheus. 1xsvart haj, 1xchoklad mal, 1xpansarmal"
              Senast redigerad av Azur; 10 June 2010, 15:10.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                Nämn två akvariefiskar.

                Bonus: vilka av dessa kan ändra pupillstorlek?
                "3xZebra ciklider, 1xmalawi, 1xtropheus. 1xsvart haj, 1xchoklad mal, 1xpansarmal"

                Rockor, plecos, toadfish - så långt som jag ids gräva.

                När det gäller de där uppräknade så kanske nån, jag vet inte. Ger fiskarna intryck av att ha ändrat pupillstorlek så är det ju hur som helst nåt märkligt med det.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Jag har läst någonstans att ögonen växer på även om fisken inte har tillräckligt att äta - liksom att öronen på oss själva lär fortsätta att växa. I så fall kanske illusionen av större pupiller kan åstadkommas???
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13134

                    #10
                    Det jag reagerar på är vattenbyten som sker med iskallt vatten... byter man då 20-30% så kyls fisken ned vilket inte är ett dugg hälsosamt!!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    Arbetssätt...