Pansarmalar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Virros
    • January 2010
    • 488

    Pansarmalar

    En av mina pansarmalar har börjat klia sig rejält !
    Han brukar simma runt i akvariumet o klia sig på rötter/växter.

    Nån dag sen så dog en av mina pansarmalar av samma orsak tror jag.

    Vet nån vad problemet kan vara? :o
  • Cyruz10
    • February 2010
    • 235

    #2
    Vad har du för nitrit/ammoniak halter i vattnet?

    Har du nyligen köpt på dig fiskar, ändrat matningsrutiner, slarvat med vattenbyte?

    Kommentar

    • Virros
      • January 2010
      • 488

      #3
      Jag har ingen aning har inte sånna tester hemma tyvärr :S

      Jag har matat med flingor, maltabletter och röda mygglarvor innan jag släppte ner pansarmalarna.

      Kommentar

      • Cyruz10
        • February 2010
        • 235

        #4
        Köp hem dropptester för främst nitrit (NO2) och ammoniak (NH4). Kör inte med sticktester då dessa kan ge missvisande svar. Själv använder jag JBLs tester, ska inte kosta mer än 150-200kr /test.

        Det är egentligen omöjligt att ge svar med mindre info men spontant låter det som att du har lite knasiga vattenvärden. Ett alternativ är att ringa din djurbutik och fråga om du kan komma förbi med lite av ditt akvariumvatten för testning. Visar det sig att något av värdena är åt skogen kan du begränsa dig till att köpa det testet.

        Hur stort kar har du? Vad har du för filtrering? Hur mycket och ofta byter du vatten? Vilka och hur många fiskar har du?

        Kommentar

        • Virros
          • January 2010
          • 488

          #5
          Jag har ett 112liter
          Har en filter på 380l/h
          Byter vatten 1 gång per vecka
          Och jag har 12 neontetror + 2 malar 3 (4) pansarmalar och 2 nyckelhålsciklider

          Kommentar

          • khedlund
            • December 2005
            • 63

            #6
            Ursprungligen postat av Cyruz10
            Köp hem dropptester för främst nitrit (NO2) och ammoniak (NH4). Kör inte med sticktester då dessa kan ge missvisande svar. Själv använder jag JBLs tester, ska inte kosta mer än 150-200kr /test.
            Menar du ammoniak (NH3) eller ammonium (NH4)?

            Kommentar

            Arbetssätt...