Sjuk kampfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • asseliss
    • December 2009
    • 36

    Sjuk kampfisk

    Kampfisken mår inte bra. Har på några dagar gått ifrån att vara klarröd och full av energi till att bli gråröd och apatisk. Dessutom svullen buk och rödsprängda ögon.
    Har gått i karet ett halvår, inga nya fiskar eller annat nytt på flera månader. Gör vattenbyte en gång i veckan.
    Första tanken är kanske bukvattensot men jag tycker inte jag sett riktigt de symtom som beskrivs här på Zoopet.
  • Majki01
    • May 2010
    • 769

    #2
    Har du någon aning om åldern på din fisk? är den då köpt i djuraffär så kan du räkna med att den är mycket äldre än vad dom sa.. För dina symtom tycker jag låter som en äldredom och kampfiskar lever bara 2-3 år

    Kommentar

    • asseliss
      • December 2009
      • 36

      #3
      Ingen aning om ålder. Var nog fullvuxen när vi köpte den.

      Kommentar

      • Majki01
        • May 2010
        • 769

        #4
        Okej ja för jag tycker det låter som den börjar bli gammal . men det är ju bara vad jag tror.. Men har råkat ut för samma sak. och efter som dom bara lever 2-3 år om man har tur så e det ju en stor risk.

        Kommentar

        • asseliss
          • December 2009
          • 36

          #5
          Ja det är kanske ålder då. Jag har försökt se några andra tecken på sjukdom men den ser ut som vanlig med undantag då av det jag skrev tidigare. Tack ändå, känns alltid bra att veta lite mer.

          Kommentar

          • undervatten
            • April 2010
            • 137

            #6
            Bukvattensot? Brukar få uppsvälld buk och tappa färgen efter ett tag. Hur varmt är det i vatten?
            10 st med alla olika sorters fiskar.
            Jag kör med såna där pansarlimosiner!
            Tumregel: Man har aldrig för många akvarier

            Kommentar

            • asseliss
              • December 2009
              • 36

              #7
              26 grader i karet. Fisken dog ganska snabbt efter mitt senaste inlägg. Känns som förloppet var snabbt. Gick på några dagar från att den verkade lite slö till att den dog.

              Kommentar

              • undervatten
                • April 2010
                • 137

                #8
                Bukvattensot brukar börja med svullen buk sedan tappar de färgen och blir bleka, förlorar aptiten och blir slöa.
                10 st med alla olika sorters fiskar.
                Jag kör med såna där pansarlimosiner!
                Tumregel: Man har aldrig för många akvarier

                Kommentar

                Arbetssätt...