Kan det vara endoparasiter?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JNilsson
    • May 2010
    • 7

Kan det vara endoparasiter?

Två av mina skalarer är inte riktigt krya, en tredje dog för bara någon dag sedan. Jag läste om endoparasiter och tycker att symptomen stämmer bra in, förutom att jag inte sätt några röda maskar i analen?

Detta har jag läst om endoparasiter:

Beteende:

» simmar normalt » växer långsammare än normalt » tappar matlusten » normal eller stor matlust men är ändå smal » blir jagad » fiskarna dör en-och-en » sämre och sämre allmäntillstånd, men det går långsamt » viftar mycket med gälfenorna » när fisken står stilla så sticker det ut något ur analöppningen, detta försvinner igen så snart fisken rör sig »

Utseende:

» ser litet gråare ut » ingen rundad buklinje, ser tunn ut » krokig rygg sedd från sidan eller uppifrån » rosa gälar (normalt utseende) » ser utmärglad ut (ryggraden syns/knivryggar) » stump eller förtjockning vid analöppningen » rött intill eller kring analöppningen » trådar sticker ut ur analöppningen » rödaktiga maskar sticker ut ur analöppningen » något som liknar en bubbla sticker ut ur analöppningen » genomskinlig avföring » tunn avföring » klumpig avföring » vit avföring » ingen avföring »

Och detta passar in på mina skalarer:

»simmar normalt
    »växer långsammare än normalt
    »tappar matlusten
    »normal eller stor matlust men är ändå smal
    »fiskarna dör en-och-en
    »sämre och sämre allmäntillstånd, men det går långsamt
    »viftar mycket med gälfenorna
    »när fisken står stilla så sticker det ut något ur analöppningen, detta försvinner igen så snart fisken rör sig

»ingen rundad buklinje, ser tunn ut
    »rosa gälar (normalt utseende)
    »ser utmärglad ut (ryggraden syns/knivryggar)
    »stump eller förtjockning vid analöppningen
    »trådar sticker ut ur analöppningen
    »något som liknar en bubbla sticker ut ur analöppningen
    »genomskinlig avföring
    »ingen avföring

Dessutom flåsar de båda fiskarna mer än normalt...
    Vad tror ni?
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

Låter enligt mig som Camalanus cotti:

Den ska vara extremt farlig för fisken och krånglig att bli av mid om jag förstått saken rätt.
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

Kommentar

• JNilsson
      • May 2010
      • 7

men jag har inte sätt några röda maskar alls? kan det vara farligt att medicinera mot det även dom det inte skulle vara det? och vart får jag tag i det isf?

Kommentar

• JNilsson
        • May 2010
        • 7

Jag fick tipset att använda flytande axilur å dränka in i granulat, men kan man ge det direkt i karet tror ni? för den ena fisken äter inte alls..?

Kommentar

• Ralleballe
          • May 2010
          • 80

Jag behöver hjälp för jag tror jag har Camalanus cotti. Det är en boliviansk fjärilciklid, två ancistrusmalar, och en guppyhane som jag har sett det på hittills.
          Symptomen på cikliden är: mager, slö, gömmer sig, samt 1-2mm långa röda piggar/trådar i analen.
          Ancistrusarna är svullna vid analen och har också 1-2 mm röda piggar som sticker ut.
          På guppyn såg jag nyligen samma röda piggar i analen.

1. Är detta Camalanus cotti?
          2. Vad är det bästa att medicinera med?
          3. Hjälper det att ta bort synligt sjuka fiskar?

Blev inte så glad då jag upptäckte att det var denna sjukdomen.
          Tacksam för hjälp!

Kommentar

• Shepard
            • March 2003
            • 13992

Håller på och medicinerar mot den skiten nu, fiskarna har (vad jag vet) haft det i några månader, och har t.o.m lekt när de haft masken. Har äntligen fått tag på SERA Nematol, som påstås hjälpa, men har inte lyckats bli av med det helt än, även om en viss förbättring syns.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

Kommentar

• Ralleballe
              • May 2010
              • 80

Så om jag testar den medicinen, hur mycket behöver jag? Jag har ca120 Liter. 10ml ska räcka till 400Liter. Hur stort akvarium har du och hur mycket har du gjort av med?

Kommentar

• Shepard
                • March 2003
                • 13992

Har medicinerat i flera kar, men det största är 240 liter, och har gjort av med 6 ml i det, men ska medicinera en gång till om ett par veckor.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

Kommentar

• Ralleballe
                  • May 2010
                  • 80

Idag 1/10 har jag medicinerat i mitt 120Liters kar med Sera Nematol. Om tre veckor är det dags för en ny behandling. Så om någon undrar hur medicinen funkade så påminn mig om tre veckor, 22/10-2010.

Någon som har någon information om bakteriekulturen påverkas eller om vissa fiskar/vattendjur/växter inte mår bra av medicinen? Stod inget om bieffekter på/i paketet så antog att det är helt ofarligt (för annat i akvariet).

Kommentar

Arbetssätt...