Två av mina skalarer är inte riktigt krya, en tredje dog för bara någon dag sedan. Jag läste om endoparasiter och tycker att symptomen stämmer bra in, förutom att jag inte sätt några röda maskar i analen?
Detta har jag läst om endoparasiter:
Beteende:
» simmar normalt » växer långsammare än normalt » tappar matlusten » normal eller stor matlust men är ändå smal » blir jagad » fiskarna dör en-och-en » sämre och sämre allmäntillstånd, men det går långsamt » viftar mycket med gälfenorna » när fisken står stilla så sticker det ut något ur analöppningen, detta försvinner igen så snart fisken rör sig »
Utseende:
» ser litet gråare ut » ingen rundad buklinje, ser tunn ut » krokig rygg sedd från sidan eller uppifrån » rosa gälar (normalt utseende) » ser utmärglad ut (ryggraden syns/knivryggar) » stump eller förtjockning vid analöppningen » rött intill eller kring analöppningen » trådar sticker ut ur analöppningen » rödaktiga maskar sticker ut ur analöppningen » något som liknar en bubbla sticker ut ur analöppningen » genomskinlig avföring » tunn avföring » klumpig avföring » vit avföring » ingen avföring »
Och detta passar in på mina skalarer:
»simmar normalt
»växer långsammare än normalt
»tappar matlusten
»normal eller stor matlust men är ändå smal
»fiskarna dör en-och-en
»sämre och sämre allmäntillstånd, men det går långsamt
»viftar mycket med gälfenorna
»när fisken står stilla så sticker det ut något ur analöppningen, detta försvinner igen så snart fisken rör sig
»ingen rundad buklinje, ser tunn ut
»rosa gälar (normalt utseende)
»ser utmärglad ut (ryggraden syns/knivryggar)
»stump eller förtjockning vid analöppningen
»trådar sticker ut ur analöppningen
»något som liknar en bubbla sticker ut ur analöppningen
»genomskinlig avföring
»ingen avföring
Dessutom flåsar de båda fiskarna mer än normalt...
Vad tror ni?
Detta har jag läst om endoparasiter:
Beteende:
» simmar normalt » växer långsammare än normalt » tappar matlusten » normal eller stor matlust men är ändå smal » blir jagad » fiskarna dör en-och-en » sämre och sämre allmäntillstånd, men det går långsamt » viftar mycket med gälfenorna » när fisken står stilla så sticker det ut något ur analöppningen, detta försvinner igen så snart fisken rör sig »
Utseende:
» ser litet gråare ut » ingen rundad buklinje, ser tunn ut » krokig rygg sedd från sidan eller uppifrån » rosa gälar (normalt utseende) » ser utmärglad ut (ryggraden syns/knivryggar) » stump eller förtjockning vid analöppningen » rött intill eller kring analöppningen » trådar sticker ut ur analöppningen » rödaktiga maskar sticker ut ur analöppningen » något som liknar en bubbla sticker ut ur analöppningen » genomskinlig avföring » tunn avföring » klumpig avföring » vit avföring » ingen avföring »
Och detta passar in på mina skalarer:
»simmar normalt
»växer långsammare än normalt
»tappar matlusten
»normal eller stor matlust men är ändå smal
»fiskarna dör en-och-en
»sämre och sämre allmäntillstånd, men det går långsamt
»viftar mycket med gälfenorna
»när fisken står stilla så sticker det ut något ur analöppningen, detta försvinner igen så snart fisken rör sig
»ingen rundad buklinje, ser tunn ut
»rosa gälar (normalt utseende)
»ser utmärglad ut (ryggraden syns/knivryggar)
»stump eller förtjockning vid analöppningen
»trådar sticker ut ur analöppningen
»något som liknar en bubbla sticker ut ur analöppningen
»genomskinlig avföring
»ingen avföring
Dessutom flåsar de båda fiskarna mer än normalt...
Vad tror ni?
Kommentar