Problem med skalarer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JNilsson
    • May 2010
    • 7

    Problem med skalarer

    Jag har ett 250 l sällskapsakvarium, jag va tvungen att flytta för ca 1 månad sedan å då byttes alderles för stora mängder vatten ut, bakteriefloran slogs nog ut för flera fiskar dog spec flera guppy. Men nu har jag problem med två av mina skalarer, (för att få någon uppfattning om dem så är de är ca3-5 cm höga). Den ena har länge varit tillbakadragen, håller gärna till i en "korg". Den kommer upp när det är matning men äter sedan inte, leter heller inte mat på bottnen. Har försökt se om den bajsar om jag isf inte sett när den ätit, men avföringen är bara genomskinlig? Den flåsar lite dessutom men ser inga andra fel på den?

    Den andra är pigg äter och letar på bottnen, men problemet är att väldigt mycket utav matan den äter (både fling o frysfoder) åker ut genom gälarna igen! Oavsätt storlek på bitarna. Har sett att denna bajsar lite så något får den ju i sig men även denna flåsar ovanligt mycket?

    Någon som vet vad detta kan bero på?

    Idag la jag även marke till att alla fiskarna, (skalarer, guppy, neon, koppaberb och sebra) håller sig i den nedre delan av akvariet. Jag har ett minne av att detta tyder på något med vattnet men mins inte vad, någon som kan påminna mig?
  • åheim
    • April 2006
    • 13134

    #2
    när de alla hänger vid ytan eller nära botten kan vara ett tecken på hög nitrithalt!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      Håller med Åheim, kolla nitritvärdet i akvariumet
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      Arbetssätt...