Väd är det med denna fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walak
    • April 2010
    • 263

    Väd är det med denna fisk

    Hej, en av mina fiskar Metriaclima estherae,minos reef ser tjock ut och det ser ut som den bara flåsar.

    här är några bilder
    Bifogade filer
    Senast redigerad av walak; 29 May 2010, 20:23.
  • Malawi1
    • February 2009
    • 583

    #2
    ser ut som den har yngel.
    375 liter malawi / tanganyika.

    96 liter SA

    Kommentar

    • walak
      • April 2010
      • 263

      #3
      Ursprungligen postat av Malawi1
      ser ut som den har yngel.
      okej, du menar ägg?

      kan dom få ägg utan att leka med någon? jag är ju inte säker men jag har inte sett att hon har lekt med någon.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13134

        #4
        man ser ju att den tiltar på en av bilderna och även svullen... inte bra och det handlar troligen om en invärtes bakterieinfektion och prognosen är då väldigt dålig tyvärr!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • walak
          • April 2010
          • 263

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          man ser ju att den tiltar på en av bilderna och även svullen... inte bra och det handlar troligen om en invärtes bakterieinfektion och prognosen är då väldigt dålig tyvärr!

          Den är död nu
          Senast redigerad av walak; 30 May 2010, 07:09.

          Kommentar

          • walak
            • April 2010
            • 263

            #6
            Kan det smitta??

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Sådant där brukar inte vara så smittsamt, bara de andra fiskarna är vid god hälsa och sköts bra.

              Risken finns dock att den haft bukvattusot, som är ett samlingsnamn för flera olika interna infektioner som orsakar sådana där mystiska symptom. Den vanligaste är att fisken sväller upp, slutar äta och bajsar sytrådsaktigt, vitt bajs. Det finns dock även andra symptom, som de du nämner.

              Titta noga på de andra fiskarna under den närmaste tiden. Om de börjar uppvisa liknande symptom är det något lurt på gång. Man får då försöka göra något åt det. Eftersom sjukdomen kan bero på olika saker kan det vara svårt - en vanlig orsak är infektion av flagellater, och då fungerar t ex Sera Flagellol. Är det bakteriella infektioner kan t ex AquaFuran hjälpa. Den senare tar dock kål även på filterbakterier, vilket gör att det är lättast att isolera sjuka fiskar.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • Robin_Hedstrom
                • January 2005
                • 1818

                #8
                I det här fallet har ju walak haft väldigt höga nitrithalter och även köpt nya fiskar fastän nitriten inte gått ner helt. Det är väldigt påfrestande att utsättas för detta, och även om fiskarna inte dör på en gång kan de ha utsatts för stress och blivit försvagade. Det här känns som ett tydligt exempel på varför man alltid ska sköta fiskarna förebyggande och inte utsätta dem för onödigt dåligt vatten.
                /Robin Hedström
                http://www.robinhedstrom.se/

                Kommentar

                • walak
                  • April 2010
                  • 263

                  #9
                  Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
                  I det här fallet har ju walak haft väldigt höga nitrithalter och även köpt nya fiskar fastän nitriten inte gått ner helt. Det är väldigt påfrestande att utsättas för detta, och även om fiskarna inte dör på en gång kan de ha utsatts för stress och blivit försvagade. Det här känns som ett tydligt exempel på varför man alltid ska sköta fiskarna förebyggande och inte utsätta dem för onödigt dåligt vatten.
                  japp håller med jag hade för bråttom Men nu är vattnet bra och jag hoppas att det inte ska hända något mer nu på grund av att man inte kan vänta

                  Kommentar

                  Arbetssätt...