Fel på simblåsan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kapten Kirk
    • August 2008
    • 90

    Fel på simblåsan?

    Köpte en guldfisk för ca 2 veckor sen.
    Ända sen jag fick hem den så har den haft problem med att simma, den vill gärna flyta upp mot ytan.
    I viloläge så är den vid vattenytan, stjärtfenan uppåt och huvudet nedåt , antar att det är simblåsan som ställer till det
    Brukar sådant gå över så småning om eller?
    Ja, jag är dum
  • jubbe063
    • November 2007
    • 343

    #2
    Nope, oftast inte, jag hade avlivat fisken.

    Kommentar

    • Kapten Kirk
      • August 2008
      • 90

      #3
      Suck! - känner mig inte redo för det ännu.
      Den är pigg och äter (ser det ut som) som den ska, avvaktar nog ett tag till.
      Ja, jag är dum

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Det kan gå över - det är värre när det är tvärtom - dvs när fisken inte kan fylla simblåsan med gas.
        På 1980-talet var det en tjej i Uppsala som tog en spruta och tömde simblåsan på gas och det gick tydligen bra. hon utgick från var simblåsan borde finnas och stack i blindo. Det är ju klart att simblåsan inte är liten när den är överfylld på gas.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • jubbe063
          • November 2007
          • 343

          #5
          Visst det kan gå över, men risken att det återkommer när det redan är såhär. Så skit i dina egna känslor och avliva fiskstackaren. Visst den behöver inte lida av det på så sätt, men hur kul är det att leva med sådant handikapp. Man kan ju inte säga att den får ett "naturligt" liv på det här sättet. Ska man ha den här typen av fisk så ska man behålla dem som "någo4rlunda" klarar att leva naturligt dvs simma i alla lager av akvariet, äta och må gott. Kan inte fisken det så bort med den. Finns inga skäl att behålla fen handikappad fisk.

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Varför skall man avliva nästan alla fiskar som blitt sjuka. Jag brukar inte göra det med dom människor jag diagnostiserar. Kan också berätta att mina Megalebias hade problem av och till för några år sedan men blev till sist förbättrade. Dom producerade därefter ägg men jag förlorade arten av andra skäl.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • jubbe063
              • November 2007
              • 343

              #7
              Ursprungligen postat av erikthur
              Varför skall man avliva nästan alla fiskar som blitt sjuka. Jag brukar inte göra det med dom människor jag diagnostiserar. Kan också berätta att mina Megalebias hade problem av och till för några år sedan men blev till sist förbättrade. Dom producerade därefter ägg men jag förlorade arten av andra skäl.
              Nej, man behöver inte avliva fiskar som det finns bra botemedel mot etc.... Samma med alla andra djur, går det att bota och man har tid och ekonomi för det så varför inte.
              Men hur behandlar man en fisk som kanske har ont fysiskt? hur behandlar man en fisk som eventuellt har psykiska problem? (med psykiska menar jag mentala problem som gör att de inte funkar som de ska.)

              Visst kanske kan simblåsan ordna sig med tiden, men fram till dess, hur vet du att den inte lider och kanske har ont av det? Då anser jag att om man kan garantera att djuret inte lider så då kan man ju försöka i alla fall, men finns risk för lidande så varför ens försöka.

              En vacker dag har väl veterinärmedecinen kommit så långt att även fiskar och skaldjur kan behandlas mer effektivt och då hamnar i annat läge. Men just nu finns inga medel att lindra lidandet, smärta och så vidare och då känns det onödigt att håla liv i en fisk i månader eller år bara för att man vill det själv.

              Vad har människor som du tydligen behandlar med saken att göra? Människor kan förstå varför de har ont, människor kan ta medecin mot smärta, människors läkekonst är väl utvecklad så det är humant och länsamt att försöka bota sjukdommar och skador hos människan. Hade människors medecinska utveckling varit lika låg som hos fiskar. Dvs läkare inte har medel för att hjälpa och lindra ja då skulle jag inte förorda att hålla iv i människor heller om man inte kunde behandla dem.

              Kommentar

              • jubbe063
                • November 2007
                • 343

                #8
                Ursprungligen postat av erikthur
                Varför skall man avliva nästan alla fiskar som blitt sjuka. Jag brukar inte göra det med dom människor jag diagnostiserar. Kan också berätta att mina Megalebias hade problem av och till för några år sedan men blev till sist förbättrade. Dom producerade därefter ägg men jag förlorade arten av andra skäl.
                En sak till, för att djur reproducerar sig är inte någon garant för att de kan vara sjuka eller skadade och lida av det. Djur kan mycket väl ha stor smärta och ångest trots att de kan reproducera sig.

                Är uppriktigt less på alla problem människan ställer till med. Hundar som inte kan föda utan kejsarsnitt, inte kan andas normalt, inte kan röra sig normalt. Fiskar som inte kan simma och inte kan reglera sin simblåsa, ögon som riskerar att trilla ut ur huvudet om de blir knuffade. Belgisk blåkossa med dubbla muskeluppsättningar som förhindrar normal rörelse, broilerkycklingar som avlats fram för att växa så snabbt att deras ben inte håller.....

                Ja kan fortsätta i evighet om alla dumma framavlade experiment människan ställer till med. Och sen när djuren blir sjuka så ska de hållas kvar i livet så länge de bara går oavsett om djuren lider eller inte.

                Nej. Bort med fiskar som inte kan simma mm. Nu finns de ju och har man dem så får man väl behålla alla som är någorlunda normala, men med större problem avlivning på stört. En fisk som har benägenhet till dessa problem ska inte få reproducera sig och ge upphov till fler med samma defekt.

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Ojojoj - får iaf lite 1930-talsvibbar av rashygienisk natur här...
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #10
                    Det kan vara så simpelt att den sväljer luft när den äter
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • Kapten Kirk
                      • August 2008
                      • 90

                      #11
                      Ursprungligen postat av eriahl
                      Det kan vara så simpelt att den sväljer luft när den äter
                      Matar mest med sjunkpellets men visst, det har hänt att jag matat med flytande föda men helt ärligt så tror jag inte att den svalt luft hos mig men jag känner inte att 2 veckor är nog för en avlivnng ändå.... väntar nog ett tag till och ser vad som händer.. händer det att den blir sämre så blir det nog aktuellt med avlivning men som det är nu så.. nej, ingen avlivning.. vill ge den en chans åtmindstånde
                      Ja, jag är dum

                      Kommentar

                      • jubbe063
                        • November 2007
                        • 343

                        #12
                        Ursprungligen postat av erikthur
                        Ojojoj - får iaf lite 1930-talsvibbar av rashygienisk natur här...
                        Förlåt om du uppfattade det så. Men rashygien? Snälla nån, bara human hållning. Finns inga bättre alternativ som kan lindra eller bota så är avlivning det mest humana. Alternativet är ju att medvetet låta djuret fortsätta lida.

                        Ta exempel en häst eller en hund. Bryter de benet kan man laga det oftast, men säg att djuret bryter benet på ställe där vi inte kan ge adekvat vård, då kan vi låta djuret leva och plågas till benet växer ihop fel eller djuret själv dör av följdåkommor eller så kan man avliva djuret för att inte låta den plågas.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...