STÖN Ichthyophthirius

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matknu
    • April 2010
    • 22

    STÖN Ichthyophthirius

    Hej,
    Invånarna i min dotters sprillans första akvarium har fått Ichthyophthirius...Grön neontetra...ser inte kloka ut.
    Firrarna köptes för två veckor sedan. Det sura är att jag såg en vit prick på en av fiskarnas sidfena direkt när jag släppt ut dem och försökte fota den för att visa för akvarieaffären men fick inte till någon bra bild. Det var också två eller tre som hade varsin pytteliten vit fläck på den lilla fenan mellan rygg och stjärt. Jag har sett att Ich kommer av stress eller hastiga förändringar i vattentemp med jag såg det direkt jag hade släppt ut dem. Jag har haft ca 10 akvarier för i tiden och aldrig råkat ut får något liknande. Jag misstänker att de redan var på gång med Ich i affären och är sur över det...nu blir det att handla kemikalier...av samma affär...
    Firrarna är klart stressade och simmar runt runt i högt tempo. Hoppas att Paletterna och guppisarna klarar sig.
    Ville bara sura av mig lite...
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Du är inte den första vars akvarium drabbats....
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      #3
      Men är Ichthyophthirius ett finare ord för vita prick?? sorry offtopic
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jepp, och inte är den frågan OT.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          #5
          Okej, då lärde jag mig nästan ett nytt och svårt ord idag . Tur att den inte var OT ^^. Danke ansjo!
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          • matknu
            • April 2010
            • 22

            #6
            Halvkass bild men man ser eländet

            ...nehej det gick inte att lägga in bild...måste säkert vara betalemedlem...aja...firrarna får medicin ikväll...hoppas att det inte är för sent.
            Det roliga var att jag hade släckt ljuset hela dagen igår i akvariet och har inte kollat firrarna sen lördags morse.
            Blir nog tåligare fiskar än tetror om min 175 kr grönisar inte överlever.

            Kommentar

            • matknu
              • April 2010
              • 22

              #7
              Five down...tippar två till innan lunch och sen resterande tre gröna neon under natten. Då återstår två paletter och två guppys...å sniglarna...

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Konstigt, det brukar inte bli dödsfall så fort av vita prick, utan då är det troligen något sekundärt som har orsakat likbildningen....
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #9
                  kombination av stressen vid flytt och nystartat akvarium, ich kanske var långt gången eller så kanske det rumsterade annat elände i den zoobutikens akvarium, kanske lika å gott att avsluta och starta på ny kula?

                  Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  • matknu
                    • April 2010
                    • 22

                    #10
                    Resultat av 1/4 vattenbyte, salt samt 4 dagarskur Protozin. Vita prockar borta... 7 av 10 tetror till fjärran hav. Inge mer tetror för mig på ett tag. och

                    Kommentar

                    Arbetssätt...