Frasiga stjärtfenor på kampfiskhane?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solfjäderräkan
    • February 2010
    • 15

    Frasiga stjärtfenor på kampfiskhane?

    FISKSJUKDOMAR:
    Att kunna ge en diagnos på vilken sjukdom som en fisk har är nästintill omöjligt om man inte har alla fakta – det blir som att ringa till en läkare och säga. Jag är sjuk – vad är det för fel på mig?

    Därför är det nödvändigt att du lämnar så utförlig info som möjligt för att du skall kunna få ett acceptabelt svar. Ett 100% korrekt svar är helt omöjligt att ge, även om man skulle ha alla fakta. Det är t.o.m. svårt även om man skickar den döda fisken på analys.

    Så när du ställer en sjukdomsfråga på Zoopet så se till att ange nedanstående information om du vill ha ett bra svar.

    1/ Hur stort är akvariet? 45 liter

    2/ Vilken filtrering använder du? pump i akvariet

    3/ När startade du akvariet? för 2 månader sedan

    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?

    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de? en kampfiskhane och en ancistrusmal (slöjstjärt)

    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? 3 växter, en som ser ut som en palm, en som liknar gräs och en tjockbladig växt.

    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? vet ej

    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet vet ej

    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? en gång i månaden, en fjärdedel

    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`? för 3 veckor sedan, bytte en fjärdedel

    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering? nej

    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge? nej

    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? nej

    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. Två gånger om dagen får kampfisken mat, pellets, några gånger i månaden så får han levande räkor. Malen får 1/2 algtablett var tredje dag

    15/ Har du nyligen bytt foder? nej

    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? märkte frasiga fenor på kampfisken i morse.

    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? nej

    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc. -Nej.

    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.- Nej.

    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet? Nej.

    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv? märkte som sagt i dag att fenorna var frasiga på kampfiskhanen, så såg han inte ut i går, han äter med god aptit och är pigg i övrigt.

    22/ Tar du direkt bort döda fiskar? ja

    Tacksam för svar!
    ________________
  • Föllförfisk
    • April 2010
    • 620

    #2
    Det jag bums reagerade på var att du bara byter vatten en gång i månaden, och då en fjärdedel. I ett så litet akvarium bör vatten bytas minst en gång i veckan. Det gäller väl egentligen alla akvarier.. Risken finns ananrs att vattnet blir dåligt, och skulle kunna göra fenorna på kampisken fula.

    Kommentar

    • suzanne.h
      • March 2005
      • 223

      #3
      Vad har du för temperatur på vattnet. Kampfiskar vill ha ganska varmt, ca 28 grader.

      Kommentar

      • solfjäderräkan
        • February 2010
        • 15

        #4
        Ursprungligen postat av suzanne.h
        Vad har du för temperatur på vattnet. Kampfiskar vill ha ganska varmt, ca 28 grader.
        Han har 28 grader varmt!

        Kommentar

        • solfjäderräkan
          • February 2010
          • 15

          #5
          Ursprungligen postat av Föllförfisk
          Det jag bums reagerade på var att du bara byter vatten en gång i månaden, och då en fjärdedel. I ett så litet akvarium bör vatten bytas minst en gång i veckan. Det gäller väl egentligen alla akvarier.. Risken finns ananrs att vattnet blir dåligt, och skulle kunna göra fenorna på kampisken fula.
          Nu blev det kanske lite tokigt, ska rätta till mitt svar. Byter vatten en gång i veckan, då en 1/4. Sedan storstädning med vattenbyte en gång i månaden.
          Kanske behöver jag byta mer vatten och oftare? eller?
          kan man inte förstöra bakteriefloran om man byter vatten oftare? kanske har missat något nu. Man jag har gjort så här i över ett år, och det är först nu som hans fenor ser så tokiga ut. Innan så har han varit superfin!

          Kommentar

          Arbetssätt...