Sterazin dosering-vattenbyten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Popper
    • March 2010
    • 31

    Sterazin dosering-vattenbyten?

    Hej,

    När mina diskusar har börjat att andas allt snabbare och mer ansträngt så beslutade jag mig för att behandla mot eventuella gälparasiter. Inhandlade igår Sterazin (waterlife) men instruktionerna på förpackningen är en aning knapphändiga.

    Det står att man ska behandla dag 1, 3, 5, 8 och 10 men det står ingenting om vattenbyte inom denna period.
    Jag byter normalt 1/3 varannan dag och det känns inte bra att vänta 10 dagar med vattenbyte.

    Blir koncentrationen av sterazin för låg om jag fortsätter med min vanliga intervall på vattenbyte?

    MVH/
    Poppe
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    Har man i medicinen alldeles efter vattenbyte och får väl rucka lite på vattenbyten
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • Rickard p
      • November 2009
      • 115

      #3
      När man dosserar formalin kör man samma dagar men vatten bytte innan varje dosering och har läst om man måste göra ett VB mitt i ska man dosera ny medicin baserat på antal liter du byter .

      Kommentar

      • Popper
        • March 2010
        • 31

        #4
        Ursprungligen postat av Rickard p
        När man dosserar formalin kör man samma dagar men vatten bytte innan varje dosering och har läst om man måste göra ett VB mitt i ska man dosera ny medicin baserat på antal liter du byter .
        Tack för era svar.

        Ska jag alltså efter vattenbyte dosera både för hela akvarievolymen + den volymen nytt/bytt vatten (1 normal dosering + 1/3)?

        Jag tänkte köra vattenbyte de dagar som medicin ska doseras enligt schemat (1, 3, 6, 8 och 10).

        MVH/
        Poppe

        Kommentar

        Arbetssätt...