Platy med vit mun

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mollsan
    • March 2010
    • 228

    Platy med vit mun

    En av mina 5 nyköpta platys har nåt vitt på munnen.
    Har tagit ur den och satt i en egen låda och då verkade det som att det vita lossnade och blev liggande som en tuss i lådan.
    Så nu har den bara lite vitt runt munnen.
    Vad kan det vara och hur går jag vidare?
    Har läst om columnaris och funderar om det kan vara det?
    Hur smittsamt är det? De 4 övriga verkar ok och de två platys som bodde i karet från början visar inga symptom.
    Tanken var att jag skulle sätta över några pansarmalar från ett annat kar till detta men det törs jag inte nu om det är nån smittsam sjuka!

    Har saltat lådan där fisken går och även stora karet den gick i.
    De medeciner jag har hemma är Protozin och Tetras General Tonic.
    Funderar på om behandling med den sistnämda i sjuklådan?
    Den ska verka ganska brett.
    www.guppys.se
    Svenska GuppySällskapet
    Forum-Nybörjarinfo-Genetik
  • mollsan
    • March 2010
    • 228

    #2
    En uppdatering.
    Nu har fisken dött, och i sjuklådan var det som sagt vitt "ludd" på botten. Vad vet jag inte.
    De övriga fiskarna verkar ok. När man kommer fram till akvariet kommer alla fram och vill ha mat och de äter allihop.
    Ser inget vitt på någon annan fisk.
    Vågar jag släppa i pansarmalarna, eller ska jag vänta lite till?
    Behöver verkligen flytta dem...
    www.guppys.se
    Svenska GuppySällskapet
    Forum-Nybörjarinfo-Genetik

    Kommentar

    • Cyruz10
      • February 2010
      • 235

      #3
      Vitt ludd runt munnen kan ju vara många saker men det första som poppar upp i mitt huvud är antingen svamp eller (begynnande stadie av) munröta. Munröta brukar utvecklas till hål i huden runt munnen innan fisken dör. Om det inte hann inträffa är det kanske svamp som var boven.

      Hur länge sedan var det du först upptäckte det vita? Hur lång tid tog det, från det att du upptäckte det vita till det att du tog ut den drabbade platyn? Hur lång tid har det gått sedan platyn dog?

      Kommentar

      • mollsan
        • March 2010
        • 228

        #4
        Köpte platyn i onsdags, då var den ok. Upptäckte det vita igår på dagen. Plockade ur den ur karet på eftermiddagen.
        När jag kom från jobbet vid 8-9 imorse var den död.

        Har som jag nämde läst om columnaris, eller munröta som det också heter och trodde själv det först. Men sen att luddet "lossnade" och lade sig på botten i sjukkaret tycker jag är lite skummt! Och att den dog så fort!

        De övriga fiskarna verkar ha börjat vänja sig vid sin nya miljö (de nyköpta alltså) Och verkar inte vara fel på alls.
        www.guppys.se
        Svenska GuppySällskapet
        Forum-Nybörjarinfo-Genetik

        Kommentar

        • Cyruz10
          • February 2010
          • 235

          #5
          Ursprungligen postat av mollsan
          Köpte platyn i onsdags, då var den ok. Upptäckte det vita igår på dagen. Plockade ur den ur karet på eftermiddagen.
          När jag kom från jobbet vid 8-9 imorse var den död.

          Har som jag nämde läst om columnaris, eller munröta som det också heter och trodde själv det först. Men sen att luddet "lossnade" och lade sig på botten i sjukkaret tycker jag är lite skummt! Och att den dog så fort!

          De övriga fiskarna verkar ha börjat vänja sig vid sin nya miljö (de nyköpta alltså) Och verkar inte vara fel på alls.
          Som du säger själv så låter det inte som munröta. Det vita utvecklas till rena hål i fisken runt munnen, det lossnar inte... Kanske var svamp, låter mer troligt. Vet dock inte om det kan lossna av.

          Men så länge dom andra fiskarna inte uppvisar symptom hade jag personligen inte behandlat karet på något sätt. Medicinering slår trots allt ut bakteriefloran i karet och skapar obalans, vilket i sin tur kan leda till en hel rad andra problem.

          Håll bara koll på dom andra fiskarna lite mer noggrant den närmaste månaden och ta bort eventuellt sjuka fiskar. Verkar ju som att dom andra firrarna mår bra.

          Kommentar

          Arbetssätt...